– Tidigare gjorde skolans rykte att jag knappt vågade säga att jag jobbade på Thunmanskolan, säger Sonja Sjödin, lärare i matte och no.
– Nu säger man det med stolthet, säger Linda Carlsson, lärare i so och engelska.
De är arbetslagsledare respektive förstelärare och har haft nyckelroller i arbetet med att lyfta skolan och förbättra elevhälsan.
– Nu har vi fått rutiner och en struktur som vi länge velat ha. Och nu har vi en tydlig ledning, säger Sonja Sjödin.
I Region Uppsalas undersökning "Liv Hälsa Ung" har Thunmanskolans resultat förbättrats när det gäller trivsel och trygghet. Och när Skolinspektionen var på besök i våras hade de inget att anmärka på, till skillnad mot för fem år sedan. Den gången fick skolan kritik för bristande elevhälsa. När Johanna Lindqvist blev rektor för tre år sedan drog hon därför i gång ett omfattande förändringsarbete. Första halvåret lyssnade hon in alla på skolan, både personal och elever.
– Eleverna tyckte att lärarna och undervisningen var bra. Skolmaten var det som de ville förändra konkret. De ville också ha fler fotbollar på rasterna och ketchup till maten, berättar hon.
Det som var bra fick rulla på, men mycket annat har förändrats. Till de nya rutinerna hör att alla klassrum har en dagordning på tavlan och att alla lärare inleder och avslutar lektionerna på samma sätt. De börjar med att gå igenom dagordningen och avslutar med att eleverna skjuter in stolen och står vid sin bänk tills det är lugnt.
– Då blir det ett helt annat lugn när de kommer ut i korridoren, säger Linda Carlsson.
Varje klassrum har numera en "fokuslåda" med hörselkåpor, skärmar och annat som hjälper eleverna att fokusera och skärma av. Något annat de infört är ett färgmatchat schema, där ämnena har varsin färg. Svenska är till exempel gul på schemat och då är elevernas arbetsmappar i svenska också gula.
– Allt detta är sådant som vissa elever behöver men som gynnar alla, säger Sonja Sjödin.
Eleverna har involverats i arbetet. Beviset för det kom när Skolinspektionen intervjuade dem i våras. Eleverna kunde i detalj berätta hur skolan motverkar kränkningar, vad man gör när de har uppstått och vilken hjälp man kan få.
– Vi har lyckats bra med helheten. Alla jobbar åt samma håll och det har vi uppnått genom att prata mycket, säger Johanna Lindqvist.
Hon är nöjd nu, men säger att förändringsarbetet aldrig tar slut.