Sex kvinnliga företagare under samma tak

När Petra Hedin utbildade sig till kosmetisk tatuerare tatuerade hon många ögonbryn på bananer, till barnens stora förtjusning.

Petra Hedin har startat skönhetsstudio i nya Alsike. Hon tatuerar bland annat läppar, ögonbryn och illusionen av hår på kala manshuvuden.

Petra Hedin har startat skönhetsstudio i nya Alsike. Hon tatuerar bland annat läppar, ögonbryn och illusionen av hår på kala manshuvuden.

Foto: Tina Lövrander

Knivsta kommun2019-10-20 08:57

På en lokal i samma hus som Coop i nya Alsike står det "Egentid" med versaler. Det är en nystartad skönhetsstudio. I området bor många som är måna om sitt yttre och som har råd med skönhetsbehandlingar. Så tänkte Petra Hedin, som tidigare hade tatueringsstudio i huset hemma i Lagga. Nu är hon hyresvärd till fem utvalda egenföretagare inom skönhetsbranschen.

Petra Hedin visar runt. Hon börjar med hörnrummet med stora fönster. Där håller nagelstylisten till. Rummet är förberett för två framtida frisörer också. I hörnet står en schamponeringsstol och i taket finns eluttag.

– Varje vecka frågar kunder efter en frisör. Det finns inga i Alsike, säger hon.

Ingen av de andra företagarna har kommit in för dagen ännu, men Petra Hedin visar deras rum och berättar vilka de är och vad de gör. Hon använder ord som microneedling, lashlift, trådlyft och botox. Själv är hon kosmetisk tatuerare och gör bland annat läppar och ögonbryn. När hon utbildade sig för några år sedan fick hon öva på apelsiner, meloner och bananer. Olika frukter liknar nämligen olika slags hud.

– Jag har tatuerat många ögonbryn på bananer. Barnen har skrattat och tyckt att det är jättekonstigt. De har fått äta upp frukten, säger hon.

Hon använder också en teknik som kallas skalp mikropigmentering, som skapar illusionen av hår på kala manshuvuden. Hennes man var den första hon tatuerade skalpen på.

– Han är väldigt snäll, säger hon.

Petra Hedin står på flera ben, bland annat är hon inredare också och hon har själv utformat lokalen som var en enda stor öppen yta när hon fick den.

– Det har varit så himla kul att få välja allt själv, grågröna väggar, mörka tak och mörka kläder, inte vitt, vitt, vitt, säger hon.

Eftersom alla företagarna sysslar med olika saker konkurrerar de inte med varandra. Däremot rekommenderar de varandra. En kund har varit hos fem av dem, hon har bara massage kvar.

– Hon är vår bästa kund, konstaterar Petra Hedin.

När hon skulle hitta på ett namn på verksamheten ville hon undvika ordet "beauty". 

– I sociala medier används ”egentid” som hashtag så fort någon ska göra något för sig själv, så det kändes som ett bra namn på studion, säger hon.

Inför invigningen tidigare i höstas var hon rädd att ingen skulle komma. Den oron var obefogad. Det var kö innan de ens hade låst upp dörren. Nu hoppas hon bara få dit två frisörer också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!