Sedan cirka två veckor tillbaka råder det besöksstopp för anhöriga på Knivstas äldreboenden.
– Även om det är jobbigt att inte få träffa sina släktingar, blev de anhöriga glada över att vi gick ut med den åtgärden för att skydda de boende, säger Nicklas Ahlgren, verksamhetschef på Vilhelms gård i Knivsta.
Vilhelms gård drivs av företaget Vardaga och har 42 lägenheter fördelat på tre våningar. I vanliga fall har de även dagverksamhet.
– Den verksamheten har vi stängt tillfälligt för att minska smittspridningen. Inga förutom personalen får komma in på boendet, säger Nicklas Ahlgren.
Gemensamma aktiviteter med allt från korvgrillning till bingo där boende från alla våningsplan deltar, hålls nu på respektive våningsplan.
– Vi är även noga med att timpersonal inte jobbar på flera våningsplan och är restriktiva med att ta in personal som jobbar i andra verksamheter.
Vilhelms gård har även infört utökade städrutiner.
– Vi som jobbar inom vård och omsorg är vana vid basala hygienrutiner. Men numera får personalen också göra en självskattning varje vecka för att bli uppmärksamma på när och hur de spritar händerna samt använder handskar och förkläden, berättar Nicklas Ahlgren.
På det kommunala boendet Estrids gård har de också infört flera nya rutiner på grund av coronaviruset.
– Vi har en ny rutin där en hygienombudssjuksköterska har möten en gång i veckan med andra hygienombud för att stämma av läget, berättar Ferial Sanati, enhetschef på boendet.
– Vi tar också ställning till om externa besök från exempelvis tandläkare är nödvändiga och har kontinuerlig avstämning med medicinskt ansvarig sjuksköterska i Knivsta kommun.
Hur jobbar ni med hygienrutinerna?
– Vi följer Folkhälsomyndighetens råd och ger tydlig information om hur medarbetarna kan skydda sig och andra från smittspridning genom att följa basala hygienrutiner som uppdateras vid behov, säger Ferial Sanati.
Finns det oro bland äldre, anhöriga och personal?
– Vårdpersonalen agerar för att dämpa oro och ensamhet bland de äldre genom att ta sig tid att sitta ner och bemöta frågor och genom att erbjuda meningsfulla aktiviteter.
Ferial Sanati säger att personalen också hjälper till att hålla kontakt med anhöriga.
– Jag försöker medverka till att mildra eventuell oro hos personalen genom att ha en dialog och ge tydlig och saklig information.