– Nu är gruppen uppe i 500 medlemmar och det växer minut för minut, berättar Ulrika Molin, konsult inom digital marknadsföring.
Hur kom ni på idén?
– Vi har fått mycket frågor från våra kunder. Många företagare har blivit ställda av att marknaden har förändrats så drastiskt på kort tid. Så vi tänkte att det måste finnas fler där ute som behöver hjälp.
Hur är det tänkt att gruppen ska fungera?
– Den är tänkt som ett forum där företag, marknadsförare och byråer kan samarbeta, bolla idéer och hjälpas åt i olika digitala frågor. Alla som driver företag eller har frågor om digital verksamhet är välkomna att delta i gruppen, säger Ulrika Molin.
Vilka tips ger ni till företag som har det kärvt just nu?
– Agera inte i panik. Säkerställ att ni fortsätter med den marknadsföring som fortfarande ger effekt.
Några andra konkreta tips Ulrika Molin ger är att uppdatera sin verksamhets öppettider i "Google my business" om man ändrat dem på grund av Corona.
– Ta även reda vad besökarna söker på i ditt internsök för att säkerställa att du svarar på frågorna på din hemsida.
Många vill hjälpa till nu. Vad tror du det beror på?
– Det är lätt att känna hopplöshet när vi blir matade med vad det hemska corona för med sig och det känns viktigt att göra något positivt, säger Ulrika Molin och fortsätter.
– Vi som är friska behöver jobba ännu mer och hjälpas åt för att hålla samhället igång. Om vi kan säkerställa att folk har kvar sina jobb kommer det ha en stor positiv effekt.