– Jag kommer prata om min bok "Plundrarna – Hur nazisterna stal Europas konstskatter" och berätta om de idéer under 30-talet som ledde till att nazisterna förbjöd och rensade ut 17 000 konstverk från tyska museer.
Författarmötet hålls i Tilassalen i kommunhuset och anordnas av Knivsta bibliotek och Knivstabibliotekets vänner.
Anders Rydells kritikerhyllade bok "Plundrarna" som nominerats till Augustpriset kom ut 2013. Boken som är en del i en triologi om plundringen av kultur under andra världskriget, har fått internationell uppmärksamhet och översatts till ett tjugotal språk.
– Jag började skriva om det här ämnet för tio år sedan och har hållit ett 100 tal föreläsningar sedan dess i Sverige och internationellt och det är alltid intressant att möta publiken.
– På senaste tiden har publiken börjat dra kopplingar mellan de historiska händelserna med förbjuden konst och svensk kulturpolitik i dag. Att man exempelvis i Sölvesborg förbjuder vad man kallar "provocerande samtidskonst" liknar det språkbruk som användes på 1930-talet, menar Anders Rydell.
2015 utkom den andra delen i triologin: "Boktjuvarna –Jakten på de försvunna biblioteken". I boken reser Anders Rydell i plundrarnas fotspår för att berätta om de drygt 100 miljoner böcker som stals under andra världskriget.
–Just nu jobbar jag på den sista boken i triologin som handlar om nazisternas plundring av musik. De förbjöd exempelvis judiska musiker att verka och skapade specialenheter som reste runt i Europa och samlade in musikinstrument och musiksamlingar. Jag försöker spåra instrumenten som stals och se hur personerna som blev plundrade har drabbats.
Anders Rydell är även aktuell med en fotoutställning tillsammans med konstnären Peter Johansson. Utställningen "Entartete – en utställning om hatet mot konsten" invigs på Värmdö 27 januari på förintelsens minnesdag.
Namnet på utställningen syftar på den ökända hatutställningen "Entartete Kunst" som hölls 1937 i Tyskland. Där visades över 600 konstverk som nazisterna hade rensat ut från tyska museer. "Entartete kunst" (sv. "urartad konst) är en beteckning använd av nazisterna på 1930-talet för att misstänkliggöra vissa moderna konstinriktningar.
– Vår utställning handlar om den ökända utställningen, men också om vad vi anser vara degenererad konst i dag och hur idéerna överlevt andra världskriget och vuxit sig allt starkare de senaste decennierna.