"Jag känner mig frustrerad och upprörd"

Alla UL:s bussar ska vara handikappanpassade. Men trots det kan föräldralediga Agnieszka inte komma på bussarna med barnvagn.

"I går var jag i kontakt med UL igen för att jag skulle ta bussen in till stan med barnen. De lovade att ringa upp mig och tala om vilken busstyp min avgång skulle ha, men de hörde aldrig av sig".

"I går var jag i kontakt med UL igen för att jag skulle ta bussen in till stan med barnen. De lovade att ringa upp mig och tala om vilken busstyp min avgång skulle ha, men de hörde aldrig av sig".

Foto: Anna-Mikaela Wass

Knivsta kommun2020-02-06 07:30

Agnieszka Ejvergård bor knappt två kilometer utanför Knivsta centrum och cyklar vanligtvis till pendeltåget. För tillfället är hon föräldraledig med sina två barn och tar bussen in till centrum några gånger i veckan. Hon har svårt att promenera längre sträckor på grund av ett ryggmärgsbråck.

– Mitt handikapp gör att jag inte kan lyfta upp barnvagnen själv på bussen om den har trappor. Därför brukar jag kontakta UL i god tid innan för att försöka ta reda på om den aktuella avgången har låg entré.

UL har vid flera tillfällen meddelat att bussen ska ha låg entré, vilket sedan visat sig vara felaktigt. Hon har också fått veta att hon endast kan få information om aktuell buss 30 minuter före avgång.   

– När jag skulle åka buss i början av januari hade den aktuella avgången trappor trots att de sagt att det skull vara låg entré. Och när busschauffören såg att jag hade barnvagn brydde han sig inte om att öppna och släppa på mig. 

Agnieszka kontaktade UL igen i väntan på nästa buss. 

– Jag fick veta att nästa buss skulle ha låg entré, men även den hade trappor. Då gick i alla fall busschauffören ut och hjälpte mig ombord. 

Agnieszka anser att det borde gå att ringa föraren på den aktuella bussen och kolla om den har trappor. Eller att den informationen skulle kunna finnas i appen. 

Kan du inte be busschauffören eller en passagerare att hjälpa dig ombord? 

– Jag är rädd att jag inte får någon hjälp när jag ska gå av. Busschauffören har ingen skyldighet att hjälpa till och jag kommer inte av bussen själv. Jag känner mig frustrerad och upprörd över att det inte ska gå att lösa. 

Helena Klange som är presschef på UL säger att deras ambition är att ha bussar som är tillgängliga för alla.

– Det är jättetråkigt när en passagerare kommer i kläm så här.  Enligt de avtal vi har med trafikföretag som kör åt oss ska det antingen finnas låg entré, ramp eller lyft, säger Helena Klange.  

Däremot är det inte möjligt att kontakta förare i förväg.

– Förarna får inte prata i telefon under färd. Chaufförernas jobb är att transportera bussen. Av säkerhetsskäl ska de inte heller behöva lämna förarplatsen.  

Tidningen ringer även Nobina och Björks buss som kör de aktuella busslinjerna 101 och 183 åt UL.

– Nobina har som krav att 50 procent av bussarna på den linjen ska vara lågentrébussar. På de bussar som inte har låg entré har vi ramp eller lyft, säger Mahdi Ahmadi, pressjour på Nobina. 

Björks buss har få resenärer som åker på den aktuella sträckan. 

– Då kör vi ofta bussar med trappor. Men vi har både ramp och lyft vid bakdörren som manövreras av föraren. Vi är ett litet företag och uppmanar förarna att hjälpa passagerarna. Jag kommer att uppmärksamma alla om denna policy på nästa möte. Det här är inte ett problem som är omöjligt att lösa, säger Anne Falker, områdeschef på Björks buss. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!