"Jag kÀnner mig frustrerad och upprörd"

Alla UL:s bussar ska vara handikappanpassade. Men trots det kan förÀldralediga Agnieszka inte komma pÄ bussarna med barnvagn.

"I gÄr var jag i kontakt med UL igen för att jag skulle ta bussen in till stan med barnen. De lovade att ringa upp mig och tala om vilken busstyp min avgÄng skulle ha, men de hörde aldrig av sig".

"I gÄr var jag i kontakt med UL igen för att jag skulle ta bussen in till stan med barnen. De lovade att ringa upp mig och tala om vilken busstyp min avgÄng skulle ha, men de hörde aldrig av sig".

Foto: Anna-Mikaela Wass

Knivsta kommun2020-02-06 07:30

Agnieszka EjvergĂ„rd bor knappt tvĂ„ kilometer utanför Knivsta centrum och cyklar vanligtvis till pendeltĂ„get. För tillfĂ€llet Ă€r hon förĂ€ldraledig med sina tvĂ„ barn och tar bussen in till centrum nĂ„gra gĂ„nger i veckan. Hon har svĂ„rt att promenera lĂ€ngre strĂ€ckor pĂ„ grund av ett ryggmĂ€rgsbrĂ„ck.

– Mitt handikapp gör att jag inte kan lyfta upp barnvagnen sjĂ€lv pĂ„ bussen om den har trappor. DĂ€rför brukar jag kontakta UL i god tid innan för att försöka ta reda pĂ„ om den aktuella avgĂ„ngen har lĂ„g entrĂ©.

UL har vid flera tillfĂ€llen meddelat att bussen ska ha lĂ„g entrĂ©, vilket sedan visat sig vara felaktigt. Hon har ocksĂ„ fĂ„tt veta att hon endast kan fĂ„ information om aktuell buss 30 minuter före avgĂ„ng.   

– NĂ€r jag skulle Ă„ka buss i början av januari hade den aktuella avgĂ„ngen trappor trots att de sagt att det skull vara lĂ„g entrĂ©. Och nĂ€r busschauffören sĂ„g att jag hade barnvagn brydde han sig inte om att öppna och slĂ€ppa pĂ„ mig. 

Agnieszka kontaktade UL igen i vĂ€ntan pĂ„ nĂ€sta buss. 

– Jag fick veta att nĂ€sta buss skulle ha lĂ„g entrĂ©, men Ă€ven den hade trappor. DĂ„ gick i alla fall busschauffören ut och hjĂ€lpte mig ombord. 

Agnieszka anser att det borde gĂ„ att ringa föraren pĂ„ den aktuella bussen och kolla om den har trappor. Eller att den informationen skulle kunna finnas i appen. 

Kan du inte be busschauffören eller en passagerare att hjĂ€lpa dig ombord? 

– Jag Ă€r rĂ€dd att jag inte fĂ„r nĂ„gon hjĂ€lp nĂ€r jag ska gĂ„ av. Busschauffören har ingen skyldighet att hjĂ€lpa till och jag kommer inte av bussen sjĂ€lv. Jag kĂ€nner mig frustrerad och upprörd över att det inte ska gĂ„ att lösa. 

Helena Klange som Àr presschef pÄ UL sÀger att deras ambition Àr att ha bussar som Àr tillgÀngliga för alla.

– Det Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt nĂ€r en passagerare kommer i klĂ€m sĂ„ hĂ€r.  Enligt de avtal vi har med trafikföretag som kör Ă„t oss ska det antingen finnas lĂ„g entrĂ©, ramp eller lyft, sĂ€ger Helena Klange.  

DÀremot Àr det inte möjligt att kontakta förare i förvÀg.

– Förarna fĂ„r inte prata i telefon under fĂ€rd. Chaufförernas jobb Ă€r att transportera bussen. Av sĂ€kerhetsskĂ€l ska de inte heller behöva lĂ€mna förarplatsen.  

Tidningen ringer Àven Nobina och Björks buss som kör de aktuella busslinjerna 101 och 183 Ät UL.

– Nobina har som krav att 50 procent av bussarna pĂ„ den linjen ska vara lĂ„gentrĂ©bussar. PĂ„ de bussar som inte har lĂ„g entrĂ© har vi ramp eller lyft, sĂ€ger Mahdi Ahmadi, pressjour pĂ„ Nobina. 

Björks buss har fĂ„ resenĂ€rer som Ă„ker pĂ„ den aktuella strĂ€ckan. 

– DĂ„ kör vi ofta bussar med trappor. Men vi har bĂ„de ramp och lyft vid bakdörren som manövreras av föraren. Vi Ă€r ett litet företag och uppmanar förarna att hjĂ€lpa passagerarna. Jag kommer att uppmĂ€rksamma alla om denna policy pĂ„ nĂ€sta möte. Det hĂ€r Ă€r inte ett problem som Ă€r omöjligt att lösa, sĂ€ger Anne Falker, omrĂ„deschef pĂ„ Björks buss. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!