Agnieszka EjvergÄrd bor knappt tvÄ kilometer utanför Knivsta centrum och cyklar vanligtvis till pendeltÄget. För tillfÀllet Àr hon förÀldraledig med sina tvÄ barn och tar bussen in till centrum nÄgra gÄnger i veckan. Hon har svÄrt att promenera lÀngre strÀckor pÄ grund av ett ryggmÀrgsbrÄck.
â Mitt handikapp gör att jag inte kan lyfta upp barnvagnen sjĂ€lv pĂ„ bussen om den har trappor. DĂ€rför brukar jag kontakta UL i god tid innan för att försöka ta reda pĂ„ om den aktuella avgĂ„ngen har lĂ„g entrĂ©.
UL har vid flera tillfÀllen meddelat att bussen ska ha lÄg entré, vilket sedan visat sig vara felaktigt. Hon har ocksÄ fÄtt veta att hon endast kan fÄ information om aktuell buss 30 minuter före avgÄng.
â NĂ€r jag skulle Ă„ka buss i början av januari hade den aktuella avgĂ„ngen trappor trots att de sagt att det skull vara lĂ„g entrĂ©. Och nĂ€r busschauffören sĂ„g att jag hade barnvagn brydde han sig inte om att öppna och slĂ€ppa pĂ„ mig.
Agnieszka kontaktade UL igen i vÀntan pÄ nÀsta buss.
â Jag fick veta att nĂ€sta buss skulle ha lĂ„g entrĂ©, men Ă€ven den hade trappor. DĂ„ gick i alla fall busschauffören ut och hjĂ€lpte mig ombord.
Agnieszka anser att det borde gÄ att ringa föraren pÄ den aktuella bussen och kolla om den har trappor. Eller att den informationen skulle kunna finnas i appen.
Kan du inte be busschauffören eller en passagerare att hjÀlpa dig ombord?
â Jag Ă€r rĂ€dd att jag inte fĂ„r nĂ„gon hjĂ€lp nĂ€r jag ska gĂ„ av. Busschauffören har ingen skyldighet att hjĂ€lpa till och jag kommer inte av bussen sjĂ€lv. Jag kĂ€nner mig frustrerad och upprörd över att det inte ska gĂ„ att lösa.
Helena Klange som Àr presschef pÄ UL sÀger att deras ambition Àr att ha bussar som Àr tillgÀngliga för alla.
â Det Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt nĂ€r en passagerare kommer i klĂ€m sĂ„ hĂ€r. Enligt de avtal vi har med trafikföretag som kör Ă„t oss ska det antingen finnas lĂ„g entrĂ©, ramp eller lyft, sĂ€ger Helena Klange.
DÀremot Àr det inte möjligt att kontakta förare i förvÀg.
â Förarna fĂ„r inte prata i telefon under fĂ€rd. Chaufförernas jobb Ă€r att transportera bussen. Av sĂ€kerhetsskĂ€l ska de inte heller behöva lĂ€mna förarplatsen.
Tidningen ringer Àven Nobina och Björks buss som kör de aktuella busslinjerna 101 och 183 Ät UL.
â Nobina har som krav att 50 procent av bussarna pĂ„ den linjen ska vara lĂ„gentrĂ©bussar. PĂ„ de bussar som inte har lĂ„g entrĂ© har vi ramp eller lyft, sĂ€ger Mahdi Ahmadi, pressjour pĂ„ Nobina.
Björks buss har fÄ resenÀrer som Äker pÄ den aktuella strÀckan.
â DĂ„ kör vi ofta bussar med trappor. Men vi har bĂ„de ramp och lyft vid bakdörren som manövreras av föraren. Vi Ă€r ett litet företag och uppmanar förarna att hjĂ€lpa passagerarna. Jag kommer att uppmĂ€rksamma alla om denna policy pĂ„ nĂ€sta möte. Det hĂ€r Ă€r inte ett problem som Ă€r omöjligt att lösa, sĂ€ger Anne Falker, omrĂ„deschef pĂ„ Björks buss.