Det är inte nödvändigtvis så att du måste kränga på sig en strikt kavaj och kostymbyxor med perfekta pressveck när det är dags för arbetsintervju eller första dagen på nya jobbet. Men det kan vara en fördel att ha koll på företagets klädkod – vare sig den är officiell eller endast utgörs av sociala koder.
Lena Lienhart har över 20 års erfarenhet inom rekryteringsbranschen. Hon säger att de klädval vi gör spelar större roll på arbetsplatsen än vad man kan tro.
– Det syns tydligt om en person inte är bekväm i sina kläder. När skorna klämmer eller byxorna är för trånga är det lätt att bli distraherad. En känsla av otrygghet kan uppstå, förklarar hon.
Inställningen hos arbetsgivare och kulturen kring hur det anses lämpligt att klä sig på en arbetsplats anser hon har luckrats upp de senaste åren. I dag är det inte lika vanligt som tidigare med stränga klädkoder, men attityderna skiljer sig mellan olika branscher. Fortfarande är banker och advokatbyråer mer enhetliga i uppfattningen om vad som är lämpligt att ha på sig på jobbet, medan exempelvis pr- och mediebranschen har ett spretigare förhållningssätt.
Inför en arbetsintervju tipsar Lena Lienhart om att läsa på om företaget. Står det något på hemsidan om att särskilda kläder föredras? Vad har du hört från andra i branschen?
När det väl är dags för första dagen handlar det om att känna av stämningen.
– Viktigast är att klä dig i något du trivs i och som passar dig. Det är bra att inte leva ut sin mest extrema sida på ett nytt jobb. Avvakta en tid och se vad som funkar, säger hon.
I rekryteringsbranschen finns gedigen kunskap om hur man bör klä sig på respektive arbetsplats. Rekryterarna vet vad som gäller hos kunden och har oftast god insyn i vad som förväntas av den nya medarbetaren även på klädfronten.
Vilka kläder funkar på de flesta arbetsplatser?
– Ett par snygga byxor, en snygg skjorta eller blus och ett par skor som inte sticker ut. Ligg lågt initialt. Lär känna omgivningen och kollegorna. Efter ett tag kan du kliva fram lite och klä sig som och vara den person du är, säger Lena Lienhart.
Finns det några konkreta konsekvenser av att inte klä sig passande?
– Nej, det skulle jag inte säga. Det handlar egentligen om sociala koder. Fast vid mycket kundkontakt kan det vara extra viktigt att utstråla rätt känsla och inte distrahera med sin klädstil. Men har du på dig något som är helt, rent och sitter snyggt brukar det gå bra.