– Det känns jätteroligt. Framför allt är jag glad å våra medarbetares vägnar, de vågar prova nytt och detta är ett kvitto på allt bra de gör, säger Kalle Sandhammar, chefredaktör och ansvarig utgivare.
Han berättar om en mediebransch som är inne i en stor omställning och är glad att priset fokuserar mycket på hur man klarar den förändringen.
– UNT har tagit stora kliv efter några tuffa år. Papperstidningen är fortfarande stark samtidigt som vi är ett självklart val i de digitala kanaler där våra läsare befinner sig, säger han.
Tävlingen lanserades förra året med syfte att uppmärksamma de lokala annonsmarknaderna och prisa lokala aktörer. UNT är tillsammans med Hall Media och Norrbottens media nominerade som årets lokala mediehus 2018.
- Trovärdigheten är fortfarande det viktigaste när läsarna sköljs över av budskap från alla upptänkliga håll. Det märks inte minst på våra annonsörer, det finns en stor efterfrågan på den pålitliga och lokalt relevanta miljö som vi utgör. Efter att ha provat många olika marknadsföringskanaler under de senaste åren ser man vad som ger bäst effekt, säger Kalle Sandhammar.