UNT firar 10 000 nya digitalprenumeranter

Dagstidningsbranschen har gått igenom stora förändringar de senaste åren. UNT:s chefredaktör summerar första året med betalvägg och gläds åt nya prenumeranter.

Tillskottet av digitalprenumeranter firades med tårta på redaktionen i Boländerna.

Tillskottet av digitalprenumeranter firades med tårta på redaktionen i Boländerna.

Foto: Felicia Andreasson

Journalistik2018-05-22 07:22

Vad har norrmännen, Birgit Nilsson och UNT gemensamt? Det korta svaret är: 17 maj. Den här dagen firar Norge sin nationaldag, den världsberömda sopranen sin födelsedag (om hon hade levat) och 17 maj förra året införde UNT sin betalvägg för digitalt producerad journalistik.

Ett år senare passerade UNT 10 000-strecket när det gäller nya digitala prenumeranter. UNT:s chefredaktör Kalle Sandhammar tycker att projektet har fallit ut väl.

– I dag är det lika självklart att betala för journalistik som för mat eller resor. Att vi tar betalt handlar ytterst om att betala löner till våra anställda. Fler betalande läsare innebär alltså bättre förutsättningar för mer journalistik, säger han.

Kalle Sandhammar menar att dagstidningarna har en viktig roll i den lokala demokratin. Att UNT nu har nått upp i 10 000 nya digitalprenumeranter ser han som ett gott tecken:

– Det är ett tydligt bevis för den lokala journalistikens värde. Vi vill säkra att Uppsala och Uppland har en stark daglig nyhetstidning även i framtiden, säger han.

Kalle Sandhammar säger att mediebranschen har gått igenom ett antal tuffa år. Han ser dock positivt på den tid som kommer.

– UNT ökade upplagan under 2017, vilket var ett viktigt trendbrott. Det gör att vi tillhör en exklusiv skara. Förhoppningsvis följer fler med under detta år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!