Det nya projektet med framtidens journalistik i sikte drar igång vid årsskiftet. Under tre års tid ska Norrköpings Tidningars Media AB (NTM) mata en artificiell intelligens (AI) med artiklar från koncernens mediehus. Artiklarna hämtas bland annat från UNT, Enköpings-posten, Östgöta correspondenten och Norrköpings tidningar.
– Vi skriver cirka en miljon artiklar per år i hela koncernen. Tanken är att vi ska stoppa in dem i en stor databas och låta en artificiell intelligens kategorisera och lära sig av dem, säger Sören Andersson, vice vd på NTM.
På andra sidan ska datorn mata ut data och analyser som kan ligga till grund för att tidningarna och deras redaktörer och reportrar ska kunna göra ett mer effektivt arbete.
– När den första fasen av projektet är klar ska vi implementera den nya kunskapen och tekniken i ett nytt skrivverktyg. Med hjälp av trafikanalyser från webbplatserna hoppas vi att det ska vara ett stöd för till exempel redaktörer. Det ska gå att se vad som genererar trafik och vad som engagerar våra läsare.
Med de nya verktygen på plats är tanken att koncernens journalister och redaktörer ska få mer tid över till att skriva engagerande och samhällsviktiga artiklar.
– Den här tekniken kommer när projektet är klart att vara användbar för både tryck och för webb. Det ska även på sikt leda till att annonsintäkterna ökar så att vi kan behålla reporterantalet på samma nivå. Det blir en möjlighet att lägga mer tid på att producera relevant material.
Projektet beräknas kosta runt 15 miljoner kronor och genomförs bland annat med anslag från Presstödsnämnden. I samband med att satsningen inleds knyts band till projektet Framtidens journalistik som inleddes under 2014. I det projektet arbetar redan en rad stora mediehus för att utforska vilka möjligheter ny teknik för med sig i en redaktionell miljö.