Ny lag trädde i kraft – då tog allt bränsle slut

När reduktionsplikten för drivmedel skulle sänkas efter årsskiftet ville bränslebolagen fylla bensinstationerna med så lite bränsle som möjligt. På macken i Järlåsa ledde det till att bränslestationerna tömdes.

Ulf Nordling, mackens ägare, konstaterar att någon rivit bort delar av lappen där det tidigare stod att allt drivmedel är slut på grund av politiskt beslut. "Det var vad Din-X uppgav att anledningen var. Verkar som att någon inte höll med", menar Ulf.

Ulf Nordling, mackens ägare, konstaterar att någon rivit bort delar av lappen där det tidigare stod att allt drivmedel är slut på grund av politiskt beslut. "Det var vad Din-X uppgav att anledningen var. Verkar som att någon inte höll med", menar Ulf.

Foto: Douglas Dahlström

Järlåsa2024-01-02 18:10

Några dagar före nyår fick Ulf Nordling, butikschef på Handlarn och ägare till macken i Järlåsa, ett meddelande från drivmedelstationskedjan Din-X om att bränslet i behållarna höll på att ta slut.

– Jag tänkte att "jaha, då kommer de väl och fyller på snart". Det brukar skötas av sig själv utan att vi som ägare behöver lägga oss i, berättar han.

Men någon påfyllnad kom aldrig. Nu har både bensin- och dieselbränslet varit slut i flera dagar. När tankbilen kommer för att fylla på har han ingen aning om.

– Det är ju två mil till nästa bensinmack härifrån och man vill ju inte gärna köra slut på diesel, så att man måste lufta hela systemet. Många av våra kunder kommer ju till oss både för att handla och att tanka. Nu kör de kanske någon annanstans. Det är tråkigt att inte kunna erbjuda service, menar han.

undefined
Ulf Nordling, mackens ägare, konstaterar att någon rivit bort delar av lappen där det tidigare stod att allt drivmedel är slut på grund av politiskt beslut. "Det var vad Din-X uppgav att anledningen var. Verkar som att någon inte höll med", menar Ulf.

Fredrik Johansson, vd på Din-X, är medveten om det som inträffat. Men bränslebristen är inte ett resultat av att många kunder har lockats dit av de nya priserna och tömt lagret. Tvärtom är det riksdagens beslut att sänka reduktionsplikten för bensin och diesel till sex procent från och med 1 januari 2024 som fått bränslebolagen att vara sparsamma med att köpa in bränsle innan de nya reglerna trädde i kraft.

– Dagen innan är det dyrt, dagen efter billigt. Vi ville ligga så nära gränsen som möjligt, förklarar han.

Eftersom bränslet beskattas först när det hämtas ut från bränsledepåerna är tidpunkten avgörande för vinstmarginalerna. Förra gången, när reduktionsplikten infördes, var situationen tvärtom, förklarar Fredrik Johansson. Då ville bränslebolagen hämta ut så mycket bränsle som möjligt och se till att pumparna var välfyllda, för att kunna hålla nere priserna. Den här gången blev det åt andra hållet.

undefined
Vid nyår sjönk drivmedelspriserna för fossila bränslen kraftigt.

– Många miljoner kronor står på spel. Våra beräkningar för hur mycket som skulle gå åt blev hyfsat okej på de flesta av våra stationer. Men det är svårt att beräkna trafiken under julhelgerna och några råkade illa ut, vilket såklart är tråkigt.

Att det nu kan dröja innan alla mackar har fyllts på igen beror på begränsade distributionsmöjligheter.

– Det är på gång. Järlåsa är på vår lista över prioriterade stationer, berättar Fredrik Johansson.

Reduktionsplikten

Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer ska minska växthusgasutsläppen från fossila bränslen genom att bland in förnybara eller icke-fossila bränslen.

Den 1 januari 2024 sänktes reduktionsplikten på diesel från 30,5 procent till 6 procent och på bensin från 7,8 procent till 6 procent, efter att riksdagen röstat igenom förslaget, som kom från regeringen.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet motsatte sig förslaget.

Källa: Regeringen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!