Betalar för internet de inte får

I tre månader har Robin Brückner och Linnea Eriksson Blomkvist väntat på att internet ska fungera i deras hyreslägenhet i Örbyhus. Trots mängder med samtal och lika många löften väntar problemet på en lösning.

Internetberoende. Trots flera påstötningar har Robin Brückner och Linnea Eriksson Blomkvist inte fått internet till sin nyrenoverade hyreslägenhet i Örbyhus.

Internetberoende. Trots flera påstötningar har Robin Brückner och Linnea Eriksson Blomkvist inte fått internet till sin nyrenoverade hyreslägenhet i Örbyhus.

Foto: Erik Leijonhufvud

Internet2017-01-04 18:39

Det var i oktober som ­paret flyttade in i den nyrustade och rymliga tvåan på Vendel­vägen i Tierp. Med parkett i hela lägenheten, toppenfräscht badrum och internet­uttag i varje rum.

I god tid innan inflyttning beställde Robin Brückner och Linnea Eriksson Blomkvist internet, fyllde i papper och valde en leverantör av tjänsten.

– Förhoppningen var att allt skulle funka när vi var på plats, säger Robin Brückner.

Efter ett par veckor ­ringde han till Lidén data, som är ansvarig för fibernätet i kommunen, och frågade vad som hänt. Ett papper saknades, och inom tio dagar skulle en montör komma.

Paret väntar fortfarande på att hen ska dyka upp.

– Sen hörde jag av mig till Tierpsbyggen, det är ju trots allt hyresvärden som bäst kan sätta press och få det här åtgärdat. Det är ju fler än vi som är drabbade, säger ­Robin Brückner.

Han fick svaret att Tierpsbyggen hade svårt att nå ansvarig för fibernätet, det vill säga Lidén data.

Linnea Eriksson Blomkvist, som tar en macka på ­stående fot vid diskbänken, tycker att det är märkligt att Tierps­byggen och Lidén data inte kommunicerar på ett bättre sätt, och dåligt av internetleverantören att skicka räkningar i tre månader – utan att det går att komma ut på nätet.

– Det är inte mycket pengar, men moraliskt fel, säger hon.

– Enligt Tierpsbyggen ska Lidén data ge klartecken först och därefter ska räkningarna komma. Det är inte mycket pengar, men det är ju inte rätt, säger Robin Brückner.

För att betala den räkningen och andra får paret nu åka till Linnea Eriksson Blomkvists föräldrar i Tierp, och köpa till surf i mobilerna för att komma åt internet.

– Mobilräkningen ligger på över tusenlappen, säger Robin Brückner.

Roger Kjetselberg är vd för Tierpsbyggen. Han beklagar strulet med internetuppkopplingen och är självkritisk:

– Det får inte gå till så här. Tre månader utan internet är inte acceptabelt, och det här är ett fel som vi borde ha ­tagit ansvar för.

Han säger att det är ”många kockar” inblandade och att det kan vara en orsak till att flera hyresgäster i Örbyhus drabbats.

– Felanmälningar ska gå till Lidén data, men det kanske inte räcker. Vi får se över våra rutiner. Nu har jag skrivit ett mail till vår tekniska chef att lösa det här, säger Roger Kjetselberg.

Kan man säga att det här problemet har hög prioritet hos er nu?

– Ja, nu står vi inför en långhelg också.

Vid köksbordet sitter ­Robin Brückner. Han ser uppgiven ut, och är besviken:

– Om vi vetat om de här problemen innan så hade vi aldrig flyttat in, då hade vi hittat något annat ställe. Jag har tappat förtroendet.

UNT har utan att lyckas sökt Lidén data för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!