IEA-chefen: Myt att it-generationen lÀr sig sjÀlv

Det gÄr inte lÀngre att leva pÄ myten att barn och ungdomar pÄ egen hand skaffar sig digital kompetens.
–Elever behöver fĂ„ mer undervisning i dator- och informationskunskap – och fler prov, sĂ€ger IEA-chefen Dirk Hastedt.

Mycket tid med digitala verktyg ger inte automatiskt digital kompetens, enligt Dirkr Hastedt. Arkivbild.

Mycket tid med digitala verktyg ger inte automatiskt digital kompetens, enligt Dirkr Hastedt. Arkivbild.

Foto: Tim Aro/TT

Utbildning2024-11-13 06:11

IEA Àr den internationella forskarorganisation som precis slÀppt resultaten frÄn Icils, en mÀtning av Ättondeklassares digitala kompetens. Det svenska resultatet visade att fyra av tio elever inte nÄr upp till en grundlÀggande nivÄ.

– Det Ă€r för hög andel, ett resultat man inte kan vara nöjd med, konstaterar Dirk Hastedt frĂ„n kontoret i Amsterdam.

Inte för svÄrt

Men Sverige Ă€r inte sĂ€mst. Internationellt Ă€r det fem av tio elever som har svag eller mycket svag it-kompetens. Dirk Hastedt har fĂ„tt frĂ„gan om testet varit för svĂ„rt. Hans svar Ă€r nej, och visar en av de svĂ„rare uppgifterna – en annons om en varas förtrĂ€fflighet, med hĂ€nvisning till en marknadsavdelning. Endast 16 procent av alla elever, 27 procent av de svenska, kunde motivera varför informationen mĂ„ste tas med en nypa salt.

– Det Ă€r fullt rimligt att elever i Ă„ttonde klass kan sĂ„lla fram trovĂ€rdig information pĂ„ nĂ€tet. Den tiden Ă€r förbi nĂ€r lĂ€raren skickade eleverna till biblioteket och bad dem söka information i ett uppslagsverk, sĂ€ger Dirk Hastedt.

Fördelar med prov

IEA-chefen hoppas ocksÄ att myten om att it-generationen automatiskt blir it-kompetent bara för att de tillbringar mycket tid med digitala verktyg dör.

– Min uppfattning Ă€r att eleverna mĂ„ste fĂ„ mer undervisning i dator- och informationskunskap. Digital kompetens nĂ€mns i lĂ€roplaner, men det Ă€r mycket sĂ€llsynt med tester eller prov. Och frĂ„nvaron av prov kan vara en delförklaring till de svaga resultaten. För lĂ€rare, de lĂ€r ut det som ska testas. Och eleverna, de lĂ€r sig sĂ„dant de vet kommer pĂ„ ett prov, sĂ€ger Dirk Hastedt.

Fakta: Icils

Icils (International Computer and Information Literacy Study) undersöker Ă„ttondeklassares digitala kompetens – att kunna söka och hantera information pĂ„ nĂ€tet, och kĂ€nna till lösenordsfiske och andra risker.

En frivillig del av testet handlar om att förstÄ grunderna för programmering.

Ansvarig för studien Àr den internationella forskarorganisationen IEA.

Skolverket ansvarar för den svenska delen.

Studien har genomförts 2013, 2018 och 2023.

Drygt 30 lÀnder har deltagit i Icils 2023. Sverige var med för första gÄngen.

Icils Àr det första stora testet av svenska elevers digitala kompetens.

KĂ€llor: IEA och Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!