Sönderbombade sjukhus, splittrade familjer och stÀder som har förvandlats till ruiner. Tusentals döda och flera miljoner pÄ flykt. Men ocksÄ risk för skador pÄ kÀrnkraftverk, förgiftat dricksvatten och förlust av viktig biologisk mÄngfald och skyddade vÄtmarker med ett rikt fÄgelliv.
NÀr vapnen sÄ smÄningom tystnar kommer Ukraina under lÄng tid framöver att fÄ leva med krigets konsekvenser pÄ jorden, luften och vattnet.
MĂ„nga risker
Alla krig innebĂ€r förödande miljöhot men i Ukraina kan konsekvenserna bli sĂ€rskilt svĂ„ra eftersom landet Ă€r starkt industrialiserat. En del stĂ„lverk, kemiska anlĂ€ggningar och vapenfabriker utvecklades under Sovjettiden och har förfallit eller misskötts â vilket vĂ€cker oro för spridning av giftigt avfall i hĂ€ndelse av en direkt attack.
ââI mĂ„nga av de stora stĂ€derna ligger industrianlĂ€ggningar nĂ€ra dĂ€r mĂ€nniskor bor. Rysslands urskiljningslösa anvĂ€ndning av explosiva vapen riskerar skador pĂ„ anlĂ€ggningarna, vilket innebĂ€r hĂ€lso- och miljörisker, sĂ€ger Doug Weir, forsknings- och policychef vid den brittiska organisationen Conflict and Environment Observatory.
Ett annat orosmoln Àr sÀkerheten kring Europas största kÀrnkraftverk Zaporizjzja och det nedlagda Tjernobyl som har fallit i ryska hÀnder.
I invasionens spÄr ökar utslÀppen kopplade till den militÀra aktiviteten. Med tiden kommer det ocksÄ att uppstÄ problem kring skrÀp- och avfallshantering medan vilda djur och grödor inte heller skonas frÄn kriget. Jord och vatten kan förorenas av tungmetaller och kemikalier frÄn vapen och bomber och det vanliga miljöskyddet kan ocksÄ försvinna om samhÀllet kollapsar.
Weirs organisation har pÄ distans redan identifierat över 200 hÀndelser som kan ha fÄtt konsekvenser för miljön. För mer exakta bedömningar behövs undersökningar pÄ plats vilket krÀver ett förbÀttrat sÀkerhetslÀge.
MĂ„nga effekter kan bli uppenbara först om mĂ„nga Ă„r â som efter 11-septemberdĂ„den dĂ„ rĂ€ddningsarbetare lĂ„ngt senare fick cancer efter att i mĂ„nader ha andats in damm, kemikalier, Ă„ngor och fibrer frĂ„n rasmassorna.
LĂ„ngvariga skador
Miljöskadorna kan bli ett lÄngvarigt problem. Fortfarande pÄgÄr saneringen efter Kuwaitkriget 1991 och i vissa omrÄden i Europa gÄr det inte att odla pÄ grund av att jorden Àr förorenad av tungmetaller och vapenrester frÄn första vÀrldskriget.
ââBrĂ€nder och rökplymer Ă€r tillfĂ€lliga men mark- och vattenföroreningar och stora förĂ€ndringar av landskapet kan pĂ„gĂ„ i Ă„rtionden, sĂ€ger Weir.
ââEftersom det Ă€r svĂ„rt att utkrĂ€va ansvar för miljöskador orsakade i krig och stater har mĂ„nga andra brĂ„dskande prioriteringar Ă€r sanering och Ă„terstĂ€llande tyvĂ€rr sĂ€llsynt. I mĂ„nga fall kan de skador vi ser nu bli mycket lĂ„ngvariga.
Det finns internationella bestĂ€mmelser som ska skydda miljön i krig â inom ramarna för krigets lagar â men de har aldrig prövats i skarpt lĂ€ge. För att folkrĂ€tten ska gĂ€lla mĂ„ste konsekvenserna för miljön vĂ€ntas vara lĂ„ngvariga, utbredda och allvarliga, enligt Britta Sjöstedt som Ă€r universitetslektor i miljörĂ€tt vid Lunds universitet.
ââDet Ă€r ganska högt stĂ€llda krav pĂ„ hur mycket miljön fĂ„r skadas innan det blir olagligt, sĂ€ger hon.
ââDet finns ocksĂ„ bestĂ€mmelser som skyddar miljön som civilt objekt. DĂ„ Ă€r det förbjudet att attackera miljön men eftersom det inom krigets lagar finns en proportionalitetsprincip kan en attack mot ett viktigt militĂ€rt mĂ„l vĂ€ga upp skadorna.
Miljön kan under vissa omstÀndigheter betraktas som ett militÀrt mÄl.
ââDet gĂ€ller om miljön bidrar till fiendens militĂ€ra kraft och en attack pĂ„ miljön kan bidra till att skada fienden militĂ€rt, till exempel om soldater gömmer sig i en skog. I ett sĂ„dant fall skyddas miljön bara om skadorna kan vĂ€ntas vara lĂ„ngvariga, utbredda och allvarliga.
Stoppar med veto
Historiskt finns exempel pÄ lÀnder som har fÄtt lov att kompensera miljöskador i krig, som nÀr en FN-kommission inrÀttad av sÀkerhetsrÄdet tvingade Irak att betala Kuwait för bland annat förstört vatten och miljöskador pÄ grund av stora flyktingströmmar. Men eftersom Ryssland sitter i FN:s sÀkerhetsrÄd kan landet lÀgga in sitt veto.
ââDe skulle inte gĂ„ med pĂ„ att en sĂ„dan kommission inrĂ€ttades, sĂ€ger Sjöstedt.
ââEn möjlighet att stĂ€lla Ryssland till svars för miljöbrott skulle vara att förhandla fram ett krigsskadestĂ„nd inom ramarna för ett fredsavtal. Historiskt Ă€r det dock staterna som vinner ett krig som i praktiken kan utkrĂ€va ett krigsskadestĂ„nd sĂ„ dĂ„ gĂ€ller det att Ukraina segrar eller pĂ„ annat sĂ€tt kommer fram till en lösning.