En taxibil rullar fram pÄ en tom vÀg. Morgonsolen blÀnker pÄ instrumentbrÀdan. Intill förarsÀtet stÄr en stor kopp kaffe och en flaska desinfektionsmedel.
I en annan bil sitter en taxichaufför som snart ska hem och sova. Det berÀttar hen högt och tydligt, för att höras. Radion Àr avstÀngd, men talet dÀmpas av en stor plexiglasskiva som sitter mellan fram- och baksÀte.
Taxichaufförer löper stor risk att smittas av coronaviruset, meddelade FolkhĂ€lsomyndigheten i slutet av juni. Risken för en covid-19-diagnos Ă€r nĂ€stan fem gĂ„nger högre jĂ€mfört med andra yrkesgrupper, enligt myndighetens analys. Men skydden i bilen varierar bland chaufförerna â Ă€ven inom samma taxibolag. Det bekrĂ€ftas nĂ€r TT gör en koll utanför centralstationerna i Göteborg, Malmö och Stockolm.
à karen Elias Mounayerji Àr ansluten till Taxi Stockholm. Flera av hans anstÀllda har valt att stanna hemma under pandemin.
ââDe vĂ„gar inte köra, sĂ€ger han utanför centralstationen i Stockholm.
Elias Mounayerji har antikroppar och Àr inte lika oroad nu. I vÄras installerade han en plexiglasskiva mellan sÀtena i alla sina bilar.
Pengarna oroar
à karen Amer Al-Douri kör för Sverigetaxi i Stockholm. Han har ingen skyddsskÀrm i bilen, eftersom han vill kunna prata med sina kunder, som nÀstan alltid sitter i baksÀtet. De fÄ kunder som finns kvar.
Intill stÄr Bassam Ismail, Äkare pÄ Taxi Kurir. I hans bil sitter ett egentillverkat skydd i mjukplast.
ââJag vet inte om kunder kommer frĂ„n andra lĂ€n, om de har coronavirus eller Ă€r förkylda. Jag bara skyddar, sĂ€ger han innan en familj med munskydd stannar till vid taxikön.
Bassam Ismail har tappat nÀstan 70 procent av sina körningar, och krisen mÀrks Àven bland andra förare. Det Àr ett katastroflÀge ekonomiskt, "ett helvete" sÀger en Taxi Stockholm-Äkare som tagit en paus i skuggan. Han ska skaffa plastskydd, men har varit skeptisk dÄ han sett hur Àldre kunder rÄkat förstöra det nÀr de kliver in i bilen. Pengarna oroar honom mer Àn skydd.
ââJag kan inte betala hyran, jag kan inte köpa mat till mina barn, sĂ€ger mannen som vill vara anonym.
Han jobbar för att kunna betala vÀxelavgiften, avgiften till Taxi Stockholm, som han Àr ansluten till.
ââJag tycker det Ă€r jĂ€ttekonstigt att de stora taxibolagen inte sĂ€nker den. Det Ă€r vĂ€ldigt dumt.
SamhÀllsnyttiga resor
Ă karna Ă€r Ă€gare i Taxi Stockholm, pĂ„pekar vd:n Gökay AkyĂŒz till TT. Taxi Stockholm Ă€r en ekonomisk förening och de anslutna Ă„kerierna Ă€r delĂ€gare.
ââOm de vill sĂ€nka avgiften sĂ„ tar de pengar frĂ„n sin egen ficka.
Cabonline har varumÀrken i hela Sverige, bland annat Taxi Kurir och Sverigetaxi. Presschefen Ulf Samell hÀvdar att man reducerat sin vÀxelavgift och Àven erbjudit Äkare att skjuta upp den.
TT: Varför kan ni inte ta bort avgiften?
ââVi har en stor andel samhĂ€llsnyttiga resor som fĂ€rdtjĂ€nst, och det krĂ€vs en stor administrativ apparat för att hĂ„lla igĂ„ng den.
BÄde Cabonline och Taxi Stockholm sÀger sig följa FolkhÀlsomyndighetens rÄd. Man har Àven erbjudit montering av stÀnkskydd i bilen, men det kostar nÄgra hundralappar för Äkarna.
"JĂ€kla skitjobb"
Eva Hedman Ă€r taxichaufför med bas i Ălvsbyn. Under pandemin har hon kört en covid-bil pĂ„ uppdrag av regionen, iklĂ€dd full skyddsmundering. Hon kör Ă€ven "vanlig" taxi, men utan plastskydd.
ââJag har försökt hĂ„lla avstĂ„nd och har haft kunden i baksĂ€tet, sĂ€ger Eva Hedman pĂ„ telefon frĂ„n gruvan i GĂ€llivare, dĂ€r hon jobbar extra som chaufför. Det har gett klirr i kassan.
ââAtt köra taxi Ă€r ett jĂ€kla skitjobb â jag Ă€lskar kunderna och kollegorna, men vi har inte sĂ€rskilt bra betalt och vi jobbar obekvĂ€ma arbetstider och lĂ„nga skift, sĂ€ger hon och tillĂ€gger:
ââMen jag skulle aldrig sluta köra, för det Ă€r sĂ„ kul.