Taxiförarnas larm i pandemin: Ett helvete

Att köra taxi i pandemitider innebĂ€r en stor smittorisk. Samtidigt rĂ„der en ekonomisk kris – men för mĂ„nga mĂ„ste jobbet fortsĂ€tta.
–Det Ă€r ett helvete, sĂ€ger en chaufför till TT.

Elias Mounayerji har kört taxi sedan slutet av 90-talet. Under pandemin har flera anstÀllda inom hans Äkeri valt att stanna hemma, för de vÄgar inte köra.

Elias Mounayerji har kört taxi sedan slutet av 90-talet. Under pandemin har flera anstÀllda inom hans Äkeri valt att stanna hemma, för de vÄgar inte köra.

Foto: ALI LORESTANI / TT

Transporter2020-07-26 06:10

En taxibil rullar fram pÄ en tom vÀg. Morgonsolen blÀnker pÄ instrumentbrÀdan. Intill förarsÀtet stÄr en stor kopp kaffe och en flaska desinfektionsmedel.

I en annan bil sitter en taxichaufför som snart ska hem och sova. Det berÀttar hen högt och tydligt, för att höras. Radion Àr avstÀngd, men talet dÀmpas av en stor plexiglasskiva som sitter mellan fram- och baksÀte.

Taxichaufförer löper stor risk att smittas av coronaviruset, meddelade FolkhĂ€lsomyndigheten i slutet av juni. Risken för en covid-19-diagnos Ă€r nĂ€stan fem gĂ„nger högre jĂ€mfört med andra yrkesgrupper, enligt myndighetens analys. Men skydden i bilen varierar bland chaufförerna – Ă€ven inom samma taxibolag. Det bekrĂ€ftas nĂ€r TT gör en koll utanför centralstationerna i Göteborg, Malmö och Stockolm.

Åkaren Elias Mounayerji Ă€r ansluten till Taxi Stockholm. Flera av hans anstĂ€llda har valt att stanna hemma under pandemin.

– De vĂ„gar inte köra, sĂ€ger han utanför centralstationen i Stockholm.

Elias Mounayerji har antikroppar och Àr inte lika oroad nu. I vÄras installerade han en plexiglasskiva mellan sÀtena i alla sina bilar.

Pengarna oroar

Åkaren Amer Al-Douri kör för Sverigetaxi i Stockholm. Han har ingen skyddsskĂ€rm i bilen, eftersom han vill kunna prata med sina kunder, som nĂ€stan alltid sitter i baksĂ€tet. De fĂ„ kunder som finns kvar.

Intill stÄr Bassam Ismail, Äkare pÄ Taxi Kurir. I hans bil sitter ett egentillverkat skydd i mjukplast.

– Jag vet inte om kunder kommer frĂ„n andra lĂ€n, om de har coronavirus eller Ă€r förkylda. Jag bara skyddar, sĂ€ger han innan en familj med munskydd stannar till vid taxikön.

Bassam Ismail har tappat nÀstan 70 procent av sina körningar, och krisen mÀrks Àven bland andra förare. Det Àr ett katastroflÀge ekonomiskt, "ett helvete" sÀger en Taxi Stockholm-Äkare som tagit en paus i skuggan. Han ska skaffa plastskydd, men har varit skeptisk dÄ han sett hur Àldre kunder rÄkat förstöra det nÀr de kliver in i bilen. Pengarna oroar honom mer Àn skydd.

– Jag kan inte betala hyran, jag kan inte köpa mat till mina barn, sĂ€ger mannen som vill vara anonym.

Han jobbar för att kunna betala vÀxelavgiften, avgiften till Taxi Stockholm, som han Àr ansluten till.

– Jag tycker det Ă€r jĂ€ttekonstigt att de stora taxibolagen inte sĂ€nker den. Det Ă€r vĂ€ldigt dumt.

SamhÀllsnyttiga resor

Åkarna Ă€r Ă€gare i Taxi Stockholm, pĂ„pekar vd:n Gökay AkyĂŒz till TT. Taxi Stockholm Ă€r en ekonomisk förening och de anslutna Ă„kerierna Ă€r delĂ€gare.

– Om de vill sĂ€nka avgiften sĂ„ tar de pengar frĂ„n sin egen ficka.

Cabonline har varumÀrken i hela Sverige, bland annat Taxi Kurir och Sverigetaxi. Presschefen Ulf Samell hÀvdar att man reducerat sin vÀxelavgift och Àven erbjudit Äkare att skjuta upp den.

TT: Varför kan ni inte ta bort avgiften?

– Vi har en stor andel samhĂ€llsnyttiga resor som fĂ€rdtjĂ€nst, och det krĂ€vs en stor administrativ apparat för att hĂ„lla igĂ„ng den.

BÄde Cabonline och Taxi Stockholm sÀger sig följa FolkhÀlsomyndighetens rÄd. Man har Àven erbjudit montering av stÀnkskydd i bilen, men det kostar nÄgra hundralappar för Äkarna.

"JĂ€kla skitjobb"

Eva Hedman Ă€r taxichaufför med bas i Älvsbyn. Under pandemin har hon kört en covid-bil pĂ„ uppdrag av regionen, iklĂ€dd full skyddsmundering. Hon kör Ă€ven "vanlig" taxi, men utan plastskydd.

– Jag har försökt hĂ„lla avstĂ„nd och har haft kunden i baksĂ€tet, sĂ€ger Eva Hedman pĂ„ telefon frĂ„n gruvan i GĂ€llivare, dĂ€r hon jobbar extra som chaufför. Det har gett klirr i kassan. 

– Att köra taxi Ă€r ett jĂ€kla skitjobb – jag Ă€lskar kunderna och kollegorna, men vi har inte sĂ€rskilt bra betalt och vi jobbar obekvĂ€ma arbetstider och lĂ„nga skift, sĂ€ger hon och tillĂ€gger:

– Men jag skulle aldrig sluta köra, för det Ă€r sĂ„ kul.

Fakta: Studie om covid-smitta bland olika yrken

FolkhÀlsomyndigheten har tittar nÀrmare pÄ hur vanigt det Àr att smittas av covid-19 inom olika yrkesgrupper. Det beskrivs som en "enkel inledande undersökning" och rör personer som har diagnosticerats mellan 13 mars till 27 maj.

Uppgifter frÄn myndighetens databas över anmÀlningspliktiga sjukdomar har samkörts med Statistiska centralbyrÄns (SCB) uppgifter om yrkesgrupper.

Resultatet: Taxiförare samt buss- och spÄrvagnförare har i högre grad Àn andra yrkesgrupper* diagnostiserats med covid-19 under perioden.

"Olika yrkesgrupper har kartlagts men det behöver analyseras vidare om det Àr yrkesutövning i sig eller om det Àr nÄgot annat som pÄverkar. Det finns Ànnu ingen faststÀlld tidplan för detta arbete", uppger FolkhÀlsomyndigheten i ett mejl till TT.

*VÄrd- och omsorgspersonal exkluderades i genomgÄngen, eftersom dessa testats i större utstrÀckning.

KÀlla: FolkhÀlsomyndigheten

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!