Natten mellan lördagen och söndagen lade Trafikverket om till ett nytt digitalt planeringssystem för tÄgtrafiken. Delar av transportbranschen befarade att det skulle orsaka stora störningar.
Men enligt Trafikverket gick den första natten med det nya systemet som planerat.
ââĂn sĂ„ lĂ€nge har vi inte haft nĂ„gra problem, sade Bengt Olsson pĂ„ söndagsförmiddagen.
Ănnu vid 18-tiden flöt trafiken pĂ„ utan nĂ„gra större problem enligt Trafikverkets presstjĂ€nst.
Risk för problem
Trots att den första dagen med det nya systemet förflutit utan incidenter, vÀntas den verkliga prövningen komma senare. Under veckodagarna Àr det nÀmligen mer trafik, pÄpekar Bengt Olsson.
Det nya systemet anvÀnds för att planera tÄgoperatörers fÀrdvÀgar lÀngs jÀrnvÀgsnÀtet. Utmaningen vÀntas komma vid sÀmre vÀderlek och nÀr avgÄngar behöver omplaneras med kort varsel.
ââDet kan hĂ€nda saker ute i geografin, till exempel kan det blĂ„sa in snö i vĂ€xlar som fĂ„r dem att klĂ€gga igen. DĂ„ mĂ„ste vi omplanera vart och hur tĂ„gen ska gĂ„. Det finns risk att det kan ta lite lĂ€ngre tid att lösa sĂ„dana situationer nu under uppstartsfasen, sĂ€ger Bengt Olsson.
Inte heller SJ har noterat nÄgra större incidenter.
ââVi har inte rĂ€knat med att problemen skulle uppstĂ„ direkt vid midnatt. VĂ„r farhĂ„ga Ă€r snarare att problem kan uppstĂ„ nĂ€r trafikvolymen blir större, nĂ€r situationerna blir mer pressade och nĂ€r vi behöver fatta beslut snabbt. Det Ă€r först dĂ„ som det visar sig om systemet fungerar som det ska, sĂ€ger Dan Olofsson vid SJ:s pressjour.
100 ersÀttningsbussar
SJ har inför söndagen och kommande vecka förstÀrkt med extrapersonal vid tÄgstationer runt om i landet. Företaget har Àven reserverat cirka 100 ersÀttningsbussar per dag.
ââVi har bedömt att det Ă€r en hög risk för störningar, men sedan Ă€r det svĂ„rt att förutse hur stora de störningarna blir. Man behöver inte vara orolig som resenĂ€r, men det kan vara vĂ€rt att inte resa med de mest tajta marginalerna, sĂ€ger Dan Olofsson.
Det nya systemet kallas MPK (marknadsanpassad planering och kapacitet) och ska ge en effektivare planering och göra det lÀttare för tÄgoperatörerna att ansöka om trafikering och banarbeten.