Elsparkcyklar Ă€r numera en del stadsbilden i flera svenska stĂ€der. De förenklar vardagen genom att göra a till b lite smidigare. Samtidigt stör sig mĂ„nga pĂ„ de fĂ€rgglada fordonen som skrĂ€par pĂ„ trottoarer och torg â eller dess förare som bryter mot trafikreglerna.
Per Carlbring, professor i psykologi vid Stockholms universitet och Niklas Laninge, expert pÄ beteendedesign vid psykologkoncernen PBM, anser sig ha lösningen pÄ de trista bieffekterna.
Deras förslag vilar pÄ tre psykologiska drivkrafter: Att vÄra handlingar i regel Àr en funktion av dess konsekvenser, att vi avskyr förluster mer Àn vi gillar vinster och att vi vill följa rÄdande normer.
För det första föreslÄr de ett pantsystem dÀr den slarviga fÄr betala och den lydiga belönas.
DÀrtill vill de införa ett system likt ett lotteri dÀr den som följer reglerna har chans att vinna exempelvis ett Ärs gratis körning.
Slutligen efterfrÄgar de ett betygssystem dÀr regelbrott eller vÄrdslöshet i trafiken bestraffas med begrÀnsningar i anvÀndningen.