Även OECD fĂ„r kritik för Pisaslarv

Den globala tungviktaren OECD fÄr kritik för att ha slarvat med kvalitetskontrollen av kunskapsmÀtningen Pisa.
–Det finns anledning att ifrĂ„gasĂ€tta hur noggrann OECD Ă€r i sina bedömningar, sĂ€ger Riksrevisionens Sofia Sandgren Massih till TT.

OECD stÄr som garant för att PisamÀtningarna Àr tillförlitliga. Andreas Schleicher, OECD:s chef för utbildningsfrÄgor samt PISA-ansvarig, bÀr dÀrmed ett stort ansvar. HÀr presenterar han en rapport vid en presstrÀff i Stockholm 2015.

OECD stÄr som garant för att PisamÀtningarna Àr tillförlitliga. Andreas Schleicher, OECD:s chef för utbildningsfrÄgor samt PISA-ansvarig, bÀr dÀrmed ett stort ansvar. HÀr presenterar han en rapport vid en presstrÀff i Stockholm 2015.

Foto: Janerik Henriksson / TT

Skola och utbildning2021-05-02 09:14

I torsdags slÀppte Riksrevisionen en kritisk rapport om att Skolverket och regeringen var för passiva nÀr det visade sig att skolorna exkluderat alltför hög andel elever i den svenska PisamÀtningen. Det kan dÀrför misstÀnkas att det hyfsade svenska resultatet inte hade blivit fullt lika bra om urvalet varit mer representativt.

Skolverket och regeringen hÀnvisade till huvudansvariga OECD, en samarbetsorganisation som i huvudsak bestÄr av rika lÀnder i vÀstvÀrlden. I den mÄn OECD-expertisen stÄtt som garant för grundlighet och korrekta slutsatser sÄ naggas dess förtroende i kanten nÀr Àven OECD fÄr sin beskÀrda del av Riksrevisionens kritik.

Bakgrunden Àr att nÀr den höga andelen exkluderade elever i Sverige började ifrÄgasÀttas i medier och av riksdagspolitiker vÀnde sig regeringen till just OECD och bad om en dubbelkontroll. OECD gjorde den och gav Ànnu en gÄng Sverige ok. Men "OECD kan inte anses ha gjort en oberoende och trovÀrdig granskning. OECD:s slutsatser baseras pÄ felaktiga antaganden om hur svensk skola fungerar", skriver Riksrevisionen.

– Vi Ă€r ganska kritiska till hur OECD hanterat vĂ€ldigt mycket i samband med de hĂ€r frĂ„gorna. Jag har blivit förvĂ„nad flera gĂ„nger över att OECD inte varit grundligare, sĂ€ger revisionsdirektör Sofia Sandgren Massih, projektledare för granskningen.

Magert underlag

Hon syftar bland annat pÄ att den sÀrskilda nÀmnd i Pisaorganisationen som bedömer lÀnder med avvikande data har lÀmnat vÀldigt kortfattade förklaringar till varför den godkÀnt Sveriges data. Riksrevisionen kan inte se annat Àn att OECD:s sakkunniga nöjt sig med Skolverkets besked frÄn den svenska förstudien att den höga exkluderingsgraden troligen beror pÄ den stora flyktingmottagningen.

Förstudien gjordes 2017, och dÄ hade de svenska skolorna exkluderat nio procent av eleverna. I huvudstudien 2018 hade andelen stigit till elva procent. Trots detta godkÀnde OECD Äter Sveriges data i sin förnyade kontroll.

– Att den bedömningen görs pĂ„ sĂ„ magert underlag gör det ganska lĂ€tt att tro att det inte finns bĂ€ttre underlag för de andra lĂ€nderna, sĂ€ger Sofia Sandgren Massih.

Å andra sidan var det inget annat deltagande land som hade lika hög andel exkluderade elever som Sverige 2018.

TT: Kan man lita pÄ att Pisa ger en riktig bild av kunskapslÀget i de deltagande lÀnderna?

– Det har inte varit vĂ„r frĂ„ga att besvara. Men det finns anledning att ifrĂ„gasĂ€tta hur noggranna OECD Ă€r i sina stĂ€llningstaganden. Och det Ă€r en tydlig kritik frĂ„n vĂ„r sida att regeringen bad just OECD göra en förnyad kontroll. Det finns inte sĂ€rskilt höga incitament för OECD att helt plötsligt Ă€ndra sig – "hoppsan, vi hade visst fel", sĂ€ger Sofia Sandgren Massih.

"FörvÄnansvÀrt lite"

Enligt henne har OECD hittills reagerat "förvÄnansvÀrt lite" pÄ Riksrevisionens kritik. Men i rapporten framgÄr att OECD faktiskt Àndrat en sak: De har gjort om sina berÀkningar utifrÄn att en elev endast fÄr gÄ i förberedelseklass i tvÄ Är, och inte tvÄ och ett halvt Är som de tidigare felaktigt rÀknat med.

Med denna revidering krympte antalet elever som potentiellt kunde undantas pÄ grund av bristande svenskkunskaper ganska vÀsentligt. Men OECD vidhöll ÀndÄ att de höga exkluderingstalen kunde förklaras med ett ökat antal nyanlÀnda.

I rapporten konstaterar Riksrevisionen vidare att varken Skolverket eller regeringen reagerat pÄ OECD:s miss.

TT har sökt OECD:s Pisaansvarige Andreas Schleicher men utan svar.

Till SkolvÀrlden sÀger han dock att han stÄr fast vid att Sveriges elevurval hölls inom ramarna och att Sveriges Pisaresultat 2018 Àr trovÀrdigt.

– Den hĂ€r frĂ„gan har varit med oss lĂ€nge och vi har undersökt den vĂ€ldigt noggrant. Jag kan inte se vad Sverige kunde ha gjort annorlunda, och jag kan inte heller se att det skulle pĂ„verka resultaten signifikant, sĂ€ger han.

Fakta: Riksrevisionens kritik
  • Andelen exkluderade elever i Pisa 2018 var för hög. En ovanligt stor flyktinvandring runt 2015 Ă€r inte en giltig förklaring. Andelen nyanlĂ€nda elever som pĂ„ korrekta grunder kunde exkluderas pĂ„ grund av bristande svenskkunskaper ökade endast med en halv procentenhet för Pisa 2018, jĂ€mfört med 2015. Felaktiga exkluderingar av andra skĂ€l har ocksĂ„ gjorts. Riksrevisionens finner rimliga förklaringar till en exkludering pĂ„ totalt 6,6 procent, inte de 11,1 procent som i verkligheten undantogs.
  • De skolor som deltog i Pisa 2018 uppfattade informationen om exkludering pĂ„ olika sĂ€tt, och undantog dĂ€rför elever pĂ„ olika premisser. Skolverket sĂ€kerstĂ€llde inte och följde inte upp om instruktionerna uppfattats rĂ€tt.
  • Trots ifrĂ„gasĂ€ttanden frĂ„n media och riksdagspolitiker om ett missvisande urval av elever utredde varken Skolverket eller regeringen misstankarna ordentligt.
  • Skolverket hĂ€nvisade till och följde OECD:s instruktioner, men OECD hade en felaktig bild av undervisningen för nyanlĂ€nda elever i Sverige.
  • Problemet pĂ„pekades Ă€ven internt pĂ„ utbildningsdepartementet, fortfarande utan Ă„tgĂ€rder. I stĂ€llet hĂ€nvisade regeringen till Skolverkets och OECD:s uppgifter att allt gĂ„tt korrekt till.

KĂ€lla: Riksrevisionen


Fakta: Detta Àr Pisa

Pisa (Programme for International Student Assessment) Àr en internationell studie som mÀter 15-Äringars förmÄgor i lÀsning, matematik och naturvetenskap. Den genomförs vart tredje Är, och resultaten presenteras med ett Ärs fördröjning.

Pisa drivs av den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD. Nationellt ansvarig Àr Skolverket.

I Pisa 2018 deltog drygt 5 500 elever i Sverige, fördelade pĂ„ 223 skolor. Den stora majoriteten, 96 procent, gick i Ă„rskurs 9 nĂ€r de skrev proven.

Totalt svarade cirka 600 000 elever i 79 lĂ€nder eller regioner pĂ„ frĂ„gorna i Pisa 2018. Elevgruppen representerar 32 miljoner elever.

NÀsta Pisa skulle genomföras 2021, men har skjutits fram till 2022 pÄ grund av pandemin.

KĂ€llor: OECD och Skolverket.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!