I torsdags slÀppte Riksrevisionen en kritisk rapport om att Skolverket och regeringen var för passiva nÀr det visade sig att skolorna exkluderat alltför hög andel elever i den svenska PisamÀtningen. Det kan dÀrför misstÀnkas att det hyfsade svenska resultatet inte hade blivit fullt lika bra om urvalet varit mer representativt.
Skolverket och regeringen hÀnvisade till huvudansvariga OECD, en samarbetsorganisation som i huvudsak bestÄr av rika lÀnder i vÀstvÀrlden. I den mÄn OECD-expertisen stÄtt som garant för grundlighet och korrekta slutsatser sÄ naggas dess förtroende i kanten nÀr Àven OECD fÄr sin beskÀrda del av Riksrevisionens kritik.
Bakgrunden Àr att nÀr den höga andelen exkluderade elever i Sverige började ifrÄgasÀttas i medier och av riksdagspolitiker vÀnde sig regeringen till just OECD och bad om en dubbelkontroll. OECD gjorde den och gav Ànnu en gÄng Sverige ok. Men "OECD kan inte anses ha gjort en oberoende och trovÀrdig granskning. OECD:s slutsatser baseras pÄ felaktiga antaganden om hur svensk skola fungerar", skriver Riksrevisionen.
ââVi Ă€r ganska kritiska till hur OECD hanterat vĂ€ldigt mycket i samband med de hĂ€r frĂ„gorna. Jag har blivit förvĂ„nad flera gĂ„nger över att OECD inte varit grundligare, sĂ€ger revisionsdirektör Sofia Sandgren Massih, projektledare för granskningen.
Magert underlag
Hon syftar bland annat pÄ att den sÀrskilda nÀmnd i Pisaorganisationen som bedömer lÀnder med avvikande data har lÀmnat vÀldigt kortfattade förklaringar till varför den godkÀnt Sveriges data. Riksrevisionen kan inte se annat Àn att OECD:s sakkunniga nöjt sig med Skolverkets besked frÄn den svenska förstudien att den höga exkluderingsgraden troligen beror pÄ den stora flyktingmottagningen.
Förstudien gjordes 2017, och dÄ hade de svenska skolorna exkluderat nio procent av eleverna. I huvudstudien 2018 hade andelen stigit till elva procent. Trots detta godkÀnde OECD Äter Sveriges data i sin förnyade kontroll.
ââAtt den bedömningen görs pĂ„ sĂ„ magert underlag gör det ganska lĂ€tt att tro att det inte finns bĂ€ttre underlag för de andra lĂ€nderna, sĂ€ger Sofia Sandgren Massih.
à andra sidan var det inget annat deltagande land som hade lika hög andel exkluderade elever som Sverige 2018.
TT: Kan man lita pÄ att Pisa ger en riktig bild av kunskapslÀget i de deltagande lÀnderna?
ââDet har inte varit vĂ„r frĂ„ga att besvara. Men det finns anledning att ifrĂ„gasĂ€tta hur noggranna OECD Ă€r i sina stĂ€llningstaganden. Och det Ă€r en tydlig kritik frĂ„n vĂ„r sida att regeringen bad just OECD göra en förnyad kontroll. Det finns inte sĂ€rskilt höga incitament för OECD att helt plötsligt Ă€ndra sig â "hoppsan, vi hade visst fel", sĂ€ger Sofia Sandgren Massih.
"FörvÄnansvÀrt lite"
Enligt henne har OECD hittills reagerat "förvÄnansvÀrt lite" pÄ Riksrevisionens kritik. Men i rapporten framgÄr att OECD faktiskt Àndrat en sak: De har gjort om sina berÀkningar utifrÄn att en elev endast fÄr gÄ i förberedelseklass i tvÄ Är, och inte tvÄ och ett halvt Är som de tidigare felaktigt rÀknat med.
Med denna revidering krympte antalet elever som potentiellt kunde undantas pÄ grund av bristande svenskkunskaper ganska vÀsentligt. Men OECD vidhöll ÀndÄ att de höga exkluderingstalen kunde förklaras med ett ökat antal nyanlÀnda.
I rapporten konstaterar Riksrevisionen vidare att varken Skolverket eller regeringen reagerat pÄ OECD:s miss.
TT har sökt OECD:s Pisaansvarige Andreas Schleicher men utan svar.
Till SkolvÀrlden sÀger han dock att han stÄr fast vid att Sveriges elevurval hölls inom ramarna och att Sveriges Pisaresultat 2018 Àr trovÀrdigt.
ââDen hĂ€r frĂ„gan har varit med oss lĂ€nge och vi har undersökt den vĂ€ldigt noggrant. Jag kan inte se vad Sverige kunde ha gjort annorlunda, och jag kan inte heller se att det skulle pĂ„verka resultaten signifikant, sĂ€ger han.