Expert: "Arlanda mÄste avlastas"

LĂ„t andra flygplatser avlasta Arlanda för att minska trycket, anser en flygexpert. Men Swedavias styrelseordförande Åke Svensson kan inte pĂ„ rak arm sĂ€ga om det Ă€r möjligt.
–Det Ă€r klart att vi inte Ă€r nöjda, ingen Ă€r nöjd, sĂ€ger han till TT.

Kan andra flygplatser avlasta Arlanda? Bilden frÄn lördagens kösituation pÄ Arlanda.

Kan andra flygplatser avlasta Arlanda? Bilden frÄn lördagens kösituation pÄ Arlanda.

Foto: Christine Olsson/TT

Resor2022-06-12 12:15

Kökaoset pÄ Arlanda har under helgen nÄtt nya nivÄer sedan flygplatsledningen tvingats ta hjÀlp av polis för att stÀnga av vÀgen fram till terminal 5 pÄ grund av trÀngseln. Allt talar dessutom för att situationen kan bli Ànnu vÀrre framöver nÀr resandet ökar i sommar, enligt Swedavia som driver flygplatsen.

Flygjournalisten Christer Åström tycker att det Ă€r dags att söka nya vĂ€gar ur kaoset och lĂ„ta andra flygplatser avlasta Arlanda.

– Det finns tvĂ„ flygplatser i Stockholms nĂ€rhet som har utlandstrafik, Skavsta och VĂ€sterĂ„s. Alla faciliteter finns, det skulle kunna vara en möjlig utvĂ€g i ett akut lĂ€ge.

"Fullt möjligt"

De flygplatserna ligger nÄgon timme bort frÄn Stockholm, men drivs inte av Swedavia. Dessutom finns andra flygplatser pÄ lite lÀngre avstÄnd, som Linköping som inte heller drivs av det statligt Àgda bolaget.

– Det kommer förstĂ„s kosta Swedavia pengar och orsaka en hel del administrativa problem. Men det skulle kunna vara fullt möjligt, sĂ€ger Christer Åström.

Swedavias styrelse följer noga det som hĂ€nder pĂ„ Arlanda, enligt ordförande Åke Svensson som Ă€r den högst ansvariga inom bolaget.

Enligt honom gör Swedavia allt för att lösa situationen.

– Det hĂ€r Ă€r i topp pĂ„ vĂ„r agenda. Vi försöker ha en mĂ€ngd olika sĂ€tt att komma tillrĂ€tta med det hĂ€r. Samtidigt mĂ„ste vi vara Ă€rliga, vi gick ut tidigt och sade att detta kommer att vara ett problem, sĂ€ger han till TT.

Ännu en terminal

Svensson framhÄller att terminal 4 snart kommer att öppna, vilket innebÀr ytterligare en sÀkerhetskontroll som passagerare kan anvÀnda Àven dÄ de ska resa frÄn terminal 5. Swedavia försöker ocksÄ omfördela personal mellan sina tio flygplatser.

TT: Skulle det gÄ att omfördela flyg till andra flygplatser?

– Att dirigera flyg till andra flygplatser... dĂ€r mĂ„ste jag bli svaret skyldig.

Svensson pekar pÄ att det Àr flygbolagen som flyger till en viss flygplats. Om en del plan skulle kunna dirigeras om till exempelvis Skavsta, VÀsterÄs eller Bromma flygplats, som Swedavia Àger, kan han inte sÀga. Inte heller om flygplatsledningen har undersökt möjligheterna.

– Nej, det mĂ„ste jag ta reda pĂ„ mer om.

Enligt Svensson beror situationen som nu har uppstĂ„tt pĂ„ att resandet har ökat snabbt efter pandemin, enligt det högsta scenariot som Swedavia hade rĂ€knat med. Det Ă€r förvisso glĂ€djande, anser Karlsson – men det skapar stora problem.

– Det Ă€r ett vĂ€ldigt bekymmersamt lĂ€ge med de lĂ„nga köerna, sĂ€ger han.

– Vi har en svĂ„righet i att bemanna sĂ€kerhetskontrollen. I gĂ„r flyttades problemen till att bli ett incheckningsproblem, dĂ„ mĂ„nga resenĂ€rer kom i sĂ„ god tid att det blev för mycket folk pĂ„ flygplatsen.

PÄ Arlanda vet man i förvÀg nÀr det kommer att vara mycket trafik och mÄnga passagerare, men det som har hÀnt nu Àr att sÄ mÄnga har kommit flera timmar i förvÀg just pÄ grund av köerna.

– Det har blivit förskjutet. Vi jobbar nu mot ett rörligt mĂ„l.

"Ingen Àr nöjd"

Arlanda Àr inte den enda flygplatsen i vÀrlden som upplever köproblem efter pandemin. Det har till exempel hÀnt att flygplatser i Europa tvingats stÀnga tillfÀlligt.

TT: Kan Swedavia tvingas stÀnga flygplatsen om kösituationen blir för svÄr?

– Att stĂ€nga Ă€r ett dramatiskt beslut. VĂ„r ambition Ă€r att fĂ„ igenom passagerarna till sina flyg, inte att stĂ€nga, sĂ€ger Svensson.

Omkring 35 000 personer reser frĂ„n Arlanda varje dag. Swedavias uppfattning Ă€r att det inte Ă€r sĂ€rskilt mĂ„nga resenĂ€rer som verkligen missar sina flyg – men varje person som gör det Ă€r en person för mycket, enligt Åke Svensson.

– Det Ă€r klart att vi inte Ă€r nöjda, ingen Ă€r nöjd. Men min uppfattning Ă€r att Swedavia gör allt som stĂ„r i vĂ„r makt för att komma till rĂ€tta med det hĂ€r.

Fakta: Swedavia

Swedavia Ă€gs av staten, och driver tio flygplatser. Arlanda, Bromma, Landvetter och Malmö har internationell trafik. Kiruna, LuleĂ„, UmeĂ„, Åre/Östersund, Visby och Ronneby Ă€r regionala flygplatser.

Swedavia drabbades hÄrt av pandemin dÄ flyget stod i princip stilla. 2020 var antalet passagerare 10,3 miljoner, 2021 12 miljoner.

Swedavia omsatte 2 717 miljoner kronor i fjol. 2020 var omsĂ€ttningen 2 494 miljoner kronor. Rörelseresultatet i fjol blev minus 1 420 miljoner kronor, och minus 1 793 miljoner kronor 2020.

För 2021 har Swedavia inte lÀmnat nÄgon aktieutdelning till staten.

KĂ€lla: Swedavia


Bakgrund: Köer pÄ Arlanda

Kösituationen pÄ Arlanda beror enligt flygplatsen pÄ brist pÄ sÀkerhetskontrollanter. Under pandemin sades sÀkerhetspersonal upp dÄ flyget till stora delar lÄg nere. Nu mÄste ny personal anstÀllas, men rekrytering och sÀkerhetsprövning tar tid.

Under lördagn tillkallade flygplatsledningen polis vid tvĂ„ tillfĂ€llen för hjĂ€lp att stĂ€nga av trafiken fram till terminal 5. Även Arlanda Express stoppades till terminal 5. Orsaken var att det var för mycket folk i terminalen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!