Karolin KĂŒhn Ă€r resejurist pĂ„ Konsumentverket och sĂ€ger att det Ă€r frĂ€mst tre saker man ska tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man bokar semesterresan. Den första Ă€r hur man avbokar.
ââDet Ă€r viktigt att ta reda pĂ„ vad som gĂ€ller. Ăr det fri avbokning eller ska man betala en extra avgift för att kunna avboka? Och nĂ€r kan man avboka? MĂ„ste det göras 30 dagar innan eller i sista minuten?
NÀsta sak att hÄlla koll pÄ Àr vem man bokar med, inte alltid det lÀttaste nÀr mÄnga bokningar sker via jÀmförelsesajter.
ââDet finns en uppsjö olika och det Ă€r inte alltid uppenbart om det Ă€r en privatperson eller ett företag.
Om du behöver avboka eller inte fĂ„tt det du betalt för Ă€r det viktigt att veta vem du ska vĂ€nda dig till. Ăven om bokningen skett via en förmedlare Ă€r det normalt sett den som faktiskt hyr ut till exempel en stuga som Ă€r din huvudsakliga avtalspart.
Det Àr ocksÄ viktigt att vara uppmÀrksam pÄ hur man betalar. Det allra bÀsta Àr att betala med kort.
ââDĂ„ har man ett extra skydd i och med att avbestĂ€llningsskydd och kortreklamation som följer med kortet. Och har du betalt med kreditkort har du rĂ€tt att fĂ„ pengarna tillbaka om du inte fĂ„r det du betalar för.
NĂ€r det gĂ€ller utlandsresor tycker Karolin KĂŒhn att man kan övervĂ€ga att boka en paketresa för att fĂ„ ett bĂ€ttre skydd och att kolla med landets ambassad vad som gĂ€ller för inresa och nĂ€r man Ă€r pĂ„ plats.