Stockholm krävde trängsellag – finns redan

Efter larm om trängsel på bussar och tåg har Stockholm krävt en lagändring som ger chaufförer rätt att avvisa resenärer av smittskyddsskäl. Men en utredning visar att befogenheterna redan finns.

Medarbetare i kollektivtrafiken har lagligt stöd att avvisa och neka resenärer av smittskyddsskäl, enligt SKR. Arkivbild.

Medarbetare i kollektivtrafiken har lagligt stöd att avvisa och neka resenärer av smittskyddsskäl, enligt SKR. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Resa2020-07-23 06:10

För knappt en månad sedan skickade länsstyrelsen i Stockholm in en begäran till regeringen om att förare, kontrollanter och spärrvakter borde få makt att neka resenärer från kollektivtrafiken under coronapandemin. Även Region Stockholms kollektivtrafikbolag SL deltog i att arbeta fram förslaget.

Men i början av juli kom arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) med slutsatsen att det redan är möjligt. SKR har låtit utreda frågan med hjälp av juristen Kazimir Åberg som bland annat författat ordningslagen. Utredningen kommer fram till att en resenär kan bedömas störa ordningen eller äventyra säkerheten i trafiken om personen bryter mot regler som kollektivtrafiken tagit fram utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter. Att bryta mot smittskyddsreglerna kan därför likställas med att vara alkoholberusad.

– Det spelar ingen roll om man gapar och skriker på grund av att man är berusad eller på grund av att man inte tycker att man ska följa vissa anvisningar om smittskyddsåtgärder. Båda är en ordningsstörning, säger Johan Larsson, förbundsjurist på SKR.

Gräns vid verbal kontakt

Enligt utredningen får trafiktjänstemän avvisa misskötsamma resenärer, men om uppmaningen inte följs ska det fysiska avlägsnandet göras av ordningsvakt eller polis.

– Gränsen går vid verbal kontakt, säger Johan Larsson.

Eftersom Region Stockholm ingår i SKR vill Johan Larsson inte kommentera lagförslagets relevans.

– Det vore ofint av mig att recensera dem. Men jag kan konstatera att vi redan har sådana möjligheter.

"Kan inte svara på rak arm"

Det är viktigt att påpeka att hemställan skickades till regeringen innan utredningen från SKR presenterades, anser Johan von Sydow, länsöverdirektör på länsstyrelsen i Stockholm.

– Vid den tidpunkten ville vi vara tydliga med att vi ville ha den befogenheten, säger han.

TT: Hade ni fortfarande skickat hemställan om resultatet från utredningen framkommit tidigare?

– Det är svårt att säga och jag kan inte svara på det på rak arm. Vi såg ju ett behov, tillsammans med andra aktörer, av en tydlighet.

TT: Vill ni fortfarande ha en lagändring?

– Vi har faktiskt inte tagit ställning till det.

Väntar på polisen

SKR menar att det som skulle kräva en lagändring är om förare ska få befogenhet att fysiskt avlägsna resenärer, men det är inte aktuellt menar länsstyrelsen.

– Nej. Det är en fråga för polisen, säger Johan von Sydow.

SL tycker fortfarande det är bra att hemställan är inskickad så att lagarna ses över. Trots SKR:s utredning kommer kollektivtrafiken i Stockholm inte att avvisa resenärer för att de bryter mot smittskyddsregler i avvaktan på att även polisen yttrar sig om frågan.

– Vi vill försäkra oss om att vi gör rätt för oss och får uppbackning från polisen, säger Aleksander Krajisnik, presstalesperson på SL.

Fakta: Kollektivtrafikens befogenheter

En trafiktjänsteman har rätt att lämna information om de föreskrifter och allmänna råd som Folkhälsomyndigheten utfärdat för verksamheter och för kollektivtrafiken för att undvika smitta av covid-19.

Uppstår trängsel i kollektivtrafiken – antingen på perronger, vid hållplatser eller i ett visst färdmedel – har en trafiktjänsteman rätt att ge trafikanter och andra de anvisningar eller tillsägelser som behövs för att ordningen eller säkerheten i trafiken ska upprätthållas. Det kan vara fråga om att skapa ordning i en kö eller att begränsa antalet resande med ett visst färdmedel. En ordningsstörning behöver således inte ha uppkommit före trafiktjänstemannens anvisning eller tillsägelse.

Om inte anvisningen eller tillsägelsen efterkoms får trafiktjänstemannen uppmana personen att lämna färdmedlet eller området, om överträdelsen är av väsentlig betydelse för ordningen eller säkerheten i trafiken.

Vägrar personen att lämna färdmedlet eller området har trafiktjänstemannen rätt att tillkalla polis eller ordningsvakt som har rätt att avvisa eller avlägsna denne.

Källa: Sveriges Kommuner och Regioners utredning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!