Krukor som vÀcker samlarlusten

Den vackra gröna fÀrgen, de fina rÀfflorna och den gracila formen. Blomkrukan Tellus frÄn Bo Fajans har allt.
– Den gjorde succĂ© redan vid lanseringen 1934 och i dag Ă€r det nĂ€rmast hysteri kring den, sĂ€ger Johan MĂ„rtensson, hĂ€ngiven samlare och expert pĂ„ Bo Fajans-föremĂ„l.

Johan MÄrtensson och hans sambo Agostina Romano gillar inredning och keramik. Framför allt samlar Johan pÄ lergods frÄn fabriken Bo Fajans, som stÀngde redan 1967. "Jag har nog ett hundratal föremÄl som jag har köpt pÄ nÀtet, auktioner och i retrobutiker", sÀger Johan.

Johan MÄrtensson och hans sambo Agostina Romano gillar inredning och keramik. Framför allt samlar Johan pÄ lergods frÄn fabriken Bo Fajans, som stÀngde redan 1967. "Jag har nog ett hundratal föremÄl som jag har köpt pÄ nÀtet, auktioner och i retrobutiker", sÀger Johan.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Livsstil & fritid2020-06-22 08:10

Vi svenskar Ă€r ett porslins- och keramikĂ€lskande folk. Det Ă€r lĂ€tt att förstĂ„ – vi har en rik tradition av skickliga hantverkare och begĂ„vade formgivare. Gustavsberg, Rörstrand och Upsala-Ekeby Ă€r bara nĂ„gra exempel pĂ„ framgĂ„ngsrika fabriker som de allra flesta kĂ€nner till. GĂ€vleföretaget Bo Fajans Ă€r kanske inte lika vĂ€lkĂ€nt.

–  De var en lite mindre producent, men hade stor genomslagskraft, sĂ€ger Johan MĂ„rtensson.

Han Ă€r nĂ„got av en expert pĂ„ just Bo Fajans och har samlat pĂ„ sig en mĂ€ngd föremĂ„l, broschyrer och böcker kopplade till fabriken. PĂ„ sitt Instagramkonto "Bobergsfajans" visar han upp sina skatter.

–  Jag har alltid varit en samlare. Som liten var det frimĂ€rken och senare filmaffischer.

Överallt i den smakfullt renoverade lĂ€genheten i VĂ€sterĂ„s, dĂ€r han bor med sin sambo Agostina Romano, stĂ„r det fantastiska föremĂ„l frĂ„n fabriken.

Blodsband

Att intresset för Bo Fajans vÀcktes beror pÄ en slÀktkoppling. Johan MÄrtenssons mormors far, Gösta Boberg, tillhörde ÀgarslÀkten och var bland annat teknisk chef pÄ fabriken mellan 1931 och 1957.

–  Gösta hade stort inflytande Ă€ven över det konstnĂ€rliga eftersom han utvecklade och förfinade glasyrerna som var lite av Bo Fajans signum. Han verkade ocksĂ„ som formgivare, berĂ€ttar Johan MĂ„rtensson.

Under hela sin uppvÀxt fick Johan höra historier om sin gammelmorfar.

–  Min mormor berĂ€ttade mycket om honom och livet kring fabriken, men det var först nĂ€r jag blev Ă€ldre som jag fattade hur intressant det var.

Ett allmÀnt intresse för samhÀllsutveckling och historia, kopplat till design, gjorde att Johan blev riktigt biten och en hÀngiven samlare.

–  Funktionalismens tankar kring hur samhĂ€llet och bostĂ€derna skulle utformas för att frĂ€mja mĂ€nniskors vĂ€lmĂ„ende fascinerar mig. Jag tilltalas av den strama stilen i formgivningen frĂ„n den tiden.

HĂ„rdare linjer

En ögonsten bland konstnÀrerna som var knutna till Bo Fajans Àr Ewald Dahlskog. Han kom till fabriken 1929 och verkade som konstnÀrlig ledare fram till sin död 1950.

–  Han var inte keramiker i första hand. Det mĂ€rks pĂ„ hans stil. Han designade mer med penna och linjal, vilket ger ett stramare formsprĂ„k.

Ett av Ewald Dahlskogs första uppdrag som anstÀlld var att ta fram en kollektion till StockholmsutstÀllningen 1930, kÀnd som FunkisutstÀllningen. Trots att Dahlskog bara hade ett par mÄnader pÄ sig blev Bo Fajans monter en succé. FöremÄlen skiljde sig markant frÄn det uttryck som tidigare hade förknippats med fabriken.

–  Hans stil kĂ€nnetecknas av en enkelhet som gör att glasyren och formen kommer till sin rĂ€tt, sĂ€ger Johan MĂ„rtensson.

Flera av de första föremÄlen, som terrassurnan D5 och kulvasen D9, Àr stekheta pÄ samlarmarknaden.

–  Terrassurnan D5 Ă€r en av mina absoluta favoriter. Sitt osexiga namn till trots Ă€r den otroligt hĂ€ftig – och vĂ€ldigt sĂ€llsynt. Det vore en dröm att hitta en.

År 1934 lanserades blomkrukan Tellus, som omedelbart blev en hit. Den buktande konturen och rĂ€fflade ytan pĂ„minner om en stor blomkalk. Tellus blev en storsĂ€ljare och tillverkades i mĂ„nga olika storlekar och fĂ€rger under 30 Ă„rs tid.

–  Runt Tellus-krukorna rĂ„der rena hysterin i dag. För de största varianterna kan man fĂ„ betala 5 000 kronor, sĂ€ger Johan.

Kanske beror det pĂ„ att den fortfarande kĂ€nns modern, trots att den har drygt 85 Ă„r pĂ„ nacken, och att de vackra funkisnyanserna – sĂ€rskilt den ljust gröna – gör sig bra i dagens hem.

SĂ€ljer inte

Ewald Dahlskog beskrev sjĂ€lv sin ambition med orden: ”Den keramiska pjĂ€sen bör vara fĂ€rdig dĂ„ den kommer fram ur ugnen – en sak ska inte efterbehandlas i tvĂ„ timmar dĂ„ den kan göras pĂ„ sju minuter. Dekoren ska ligga förborgad i formen.” Det Ă€r en filosofi som kĂ€nnetecknar det mesta i hans produktion.

–  Jag har nog ett hundratal föremĂ„l som jag har köpt pĂ„ nĂ€tet, auktioner och i retrobutiker. Mitt bĂ€sta fynd Ă€r en grön kulvas med benĂ€mningen D9/MG. Den kostade i och för sig ett par tusen, men den Ă€r sĂ„ pass sĂ€llsynt att det Ă€r osannolikt att jag kommer se en till, sĂ€ger Johan.

NÄgon försÀljning Àr det inte tal om, de vackra föremÄlen ska behÄllas.

–  Vi delar intresset för inredning och sakerna fĂ„r turas om att komma fram. De fĂ„r inte ta över sĂ„ att det blir ett museum hĂ€r hemma, sĂ€ger Johan och skrattar.

Men om salig mormorsfar Gösta Boberg kunde hĂ€lsa pĂ„ hade han nog blivit mĂ€kta imponerad och tyckt om det han sĂ„g. 

Bo Fajans

Fabriken startades 1874 pÄ Barkbacken i Gröneberg GÀvle av Erik Boberg under namnet Bobergs Fajansfabrik AB.

FrÄn början tillverkades bara bruksvaror, men nÀr Gösta Boberg tog över som teknisk direktör och formgivare 1910, breddades produktionen till konstnÀrligt, allmogebetonat lergods.

Under första vÀrldskriget minskade produktionen, men efter kriget byggdes fabriken ut. I början av 1920-talet ombildades företaget till aktiebolag, med familjen Boberg som Àgare. I samband med det kortades namnet till Bo Fajans.

FrÄn 1920-talet samarbetade Bo Fajans med formgivare som Gabriel Burmeister, Allan Ebeling, Eva Jancke-Björk och Maggie Wibom.

År 1929 kom Ewald Dahlskog till Bo Fajans. Han blev den mest tongivande konstnĂ€ren.

I juni 1967 lades fabriken ned. Tomt och fastigheter tvÄngsinlöstes av GÀvle kommun. Under nÄgra Är hyrdes lokalerna ut till Àgarna av Steninge Lervarufabrik.

KĂ€llor: Bukowskis, tidningen Retro, boken ”Bo Fajans keramiktillverkning i GĂ€vle 1874–1967” av Birgitta Lundblad.


Vad Àr fajans?

Fajans Ă€r relativt porös keramik överdraget med en heltĂ€ckande glasyr, oftast tennbaserad. Ibland förekommer blyglasyr, sĂ„ kallad halvfajans. BenĂ€mningen pĂ„ de olika keramiktyperna Ă€r nĂ„got flytande. De flesta Ă€ldre europeiska fajansföremĂ„len kallas majolika. Majolika-gods frĂ„n den italienska staden Faenza började kallas ”fajans”, sĂ„ kom ordet till.

KÀllor: Rörstrand, Wikipedia.


Johans favoriter frÄn Bo Fajans

1. Terrrasurna D5.

2. Kulvasen D9.

3. Golvvasen D50.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!