Vi svenskar Ă€r ett porslins- och keramikĂ€lskande folk. Det Ă€r lĂ€tt att förstĂ„ â vi har en rik tradition av skickliga hantverkare och begĂ„vade formgivare. Gustavsberg, Rörstrand och Upsala-Ekeby Ă€r bara nĂ„gra exempel pĂ„ framgĂ„ngsrika fabriker som de allra flesta kĂ€nner till. GĂ€vleföretaget Bo Fajans Ă€r kanske inte lika vĂ€lkĂ€nt.
ââ De var en lite mindre producent, men hade stor genomslagskraft, sĂ€ger Johan MĂ„rtensson.
Han Àr nÄgot av en expert pÄ just Bo Fajans och har samlat pÄ sig en mÀngd föremÄl, broschyrer och böcker kopplade till fabriken. PÄ sitt Instagramkonto "Bobergsfajans" visar han upp sina skatter.
ââ Jag har alltid varit en samlare. Som liten var det frimĂ€rken och senare filmaffischer.
Ăverallt i den smakfullt renoverade lĂ€genheten i VĂ€sterĂ„s, dĂ€r han bor med sin sambo Agostina Romano, stĂ„r det fantastiska föremĂ„l frĂ„n fabriken.
Blodsband
Att intresset för Bo Fajans vÀcktes beror pÄ en slÀktkoppling. Johan MÄrtenssons mormors far, Gösta Boberg, tillhörde ÀgarslÀkten och var bland annat teknisk chef pÄ fabriken mellan 1931 och 1957.
ââ Gösta hade stort inflytande Ă€ven över det konstnĂ€rliga eftersom han utvecklade och förfinade glasyrerna som var lite av Bo Fajans signum. Han verkade ocksĂ„ som formgivare, berĂ€ttar Johan MĂ„rtensson.
Under hela sin uppvÀxt fick Johan höra historier om sin gammelmorfar.
ââ Min mormor berĂ€ttade mycket om honom och livet kring fabriken, men det var först nĂ€r jag blev Ă€ldre som jag fattade hur intressant det var.
Ett allmÀnt intresse för samhÀllsutveckling och historia, kopplat till design, gjorde att Johan blev riktigt biten och en hÀngiven samlare.
ââ Funktionalismens tankar kring hur samhĂ€llet och bostĂ€derna skulle utformas för att frĂ€mja mĂ€nniskors vĂ€lmĂ„ende fascinerar mig. Jag tilltalas av den strama stilen i formgivningen frĂ„n den tiden.
HĂ„rdare linjer
En ögonsten bland konstnÀrerna som var knutna till Bo Fajans Àr Ewald Dahlskog. Han kom till fabriken 1929 och verkade som konstnÀrlig ledare fram till sin död 1950.
ââ Han var inte keramiker i första hand. Det mĂ€rks pĂ„ hans stil. Han designade mer med penna och linjal, vilket ger ett stramare formsprĂ„k.
Ett av Ewald Dahlskogs första uppdrag som anstÀlld var att ta fram en kollektion till StockholmsutstÀllningen 1930, kÀnd som FunkisutstÀllningen. Trots att Dahlskog bara hade ett par mÄnader pÄ sig blev Bo Fajans monter en succé. FöremÄlen skiljde sig markant frÄn det uttryck som tidigare hade förknippats med fabriken.
ââ Hans stil kĂ€nnetecknas av en enkelhet som gör att glasyren och formen kommer till sin rĂ€tt, sĂ€ger Johan MĂ„rtensson.
Flera av de första föremÄlen, som terrassurnan D5 och kulvasen D9, Àr stekheta pÄ samlarmarknaden.
ââ Terrassurnan D5 Ă€r en av mina absoluta favoriter. Sitt osexiga namn till trots Ă€r den otroligt hĂ€ftig â och vĂ€ldigt sĂ€llsynt. Det vore en dröm att hitta en.
à r 1934 lanserades blomkrukan Tellus, som omedelbart blev en hit. Den buktande konturen och rÀfflade ytan pÄminner om en stor blomkalk. Tellus blev en storsÀljare och tillverkades i mÄnga olika storlekar och fÀrger under 30 Ärs tid.
ââ Runt Tellus-krukorna rĂ„der rena hysterin i dag. För de största varianterna kan man fĂ„ betala 5 000 kronor, sĂ€ger Johan.
Kanske beror det pĂ„ att den fortfarande kĂ€nns modern, trots att den har drygt 85 Ă„r pĂ„ nacken, och att de vackra funkisnyanserna â sĂ€rskilt den ljust gröna â gör sig bra i dagens hem.
SĂ€ljer inte
Ewald Dahlskog beskrev sjĂ€lv sin ambition med orden: âDen keramiska pjĂ€sen bör vara fĂ€rdig dĂ„ den kommer fram ur ugnen â en sak ska inte efterbehandlas i tvĂ„ timmar dĂ„ den kan göras pĂ„ sju minuter. Dekoren ska ligga förborgad i formen.â Det Ă€r en filosofi som kĂ€nnetecknar det mesta i hans produktion.
ââ Jag har nog ett hundratal föremĂ„l som jag har köpt pĂ„ nĂ€tet, auktioner och i retrobutiker. Mitt bĂ€sta fynd Ă€r en grön kulvas med benĂ€mningen D9/MG. Den kostade i och för sig ett par tusen, men den Ă€r sĂ„ pass sĂ€llsynt att det Ă€r osannolikt att jag kommer se en till, sĂ€ger Johan.
NÄgon försÀljning Àr det inte tal om, de vackra föremÄlen ska behÄllas.
ââ Vi delar intresset för inredning och sakerna fĂ„r turas om att komma fram. De fĂ„r inte ta över sĂ„ att det blir ett museum hĂ€r hemma, sĂ€ger Johan och skrattar.
Men om salig mormorsfar Gösta Boberg kunde hÀlsa pÄ hade han nog blivit mÀkta imponerad och tyckt om det han sÄg.