Trycket ökar pĂ„ 11313 – "anvĂ€nd med förstĂ„nd"

Samtalen till nationella informationsnumret 113 13 ökar kraftigt i takt med den ökade smittspridningen. Nu vĂ€djar SOS Alarm till dem som ringer att i första hand försöka hitta informationen pĂ„ myndigheternas hemsidor.

Telefonsamtalen ökar till informationsnumret 113|13, enligt SOS Alarm. Arkivbild.

Telefonsamtalen ökar till informationsnumret 113|13, enligt SOS Alarm. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

HÀlsa och sjukvÄrd2020-11-03 20:30

Det nationella informationsnumret 113 13 tog emot omkring 3 000 samtal pĂ„ mĂ„ndagen, enligt SOS Alarm som ansvarar för tjĂ€nsten. Dygnssiffran ska jĂ€mföras med de runt 30 samtalen per dygn som personalen tog emot under 2019, och med hela förra veckans samtal som uppgick till 14 000.

MÄnga som ringer har frÄgor om hur det gÄr till att testa sig, och hur de ska agera om de har trÀffat nÄgon som senare har testat positivt.

– Smittan ökar, vi börjar komma i ett lĂ€ge som i vĂ„ras, och dessutom kommer det en del frĂ„gor om vaccination, Ă€ven om det inte finns ett vaccin Ă€nnu. Man kan tĂ€nka sig att samtalen kommer att öka ytterligare, sĂ€ger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist pĂ„ SOS Alarm.

En timmes svarstid

Omkring 10–20 operatörer arbetar med att ta emot samtalen. Skoglund sĂ€ger att den ökande samtalsmĂ€ngden leder till förlĂ€ngda svarstider, som under dagtid uppgĂ„r till 20–30 minuter och ibland sĂ„ mycket som en timme.

SOS Alarm vÀdjar dÀrför till allmÀnheten att i första hand försöka hitta informationen pÄ myndigheternas hemsidor, till exempel krisinformation.se och 1177.se.

– Man bör alltid söka informationen sjĂ€lv i första hand. Det Ă€r viktigt att sĂ€ga att de nummer som finns, och dĂ„ pratar jag framför allt om 1177 och 113 13, ska anvĂ€ndas med förstĂ„nd sĂ„ att de som verkligen har behov av att vĂ€nda sig dit inte behöver vĂ€nta lĂ€nge pĂ„ att fĂ„ svar, sĂ€ger Skoglund.

"MĂ„ste ge bra service"

Han understryker att telefontjÀnsten finns till för att hjÀlpa dem som har svÄrt att hitta information pÄ egen hand.

– PĂ„ 113 13 hjĂ€lper vi gĂ€rna till. Jag tror att de som ringer oftast Ă€r sĂ„dana som har svĂ„rt att hitta information eller kanske inte ens har tillgĂ„ng till internet. Det Ă€r klart att vi mĂ„ste ge dem bra service, sĂ€ger han.

Fakta: HĂ€r kan du hitta information

113 13 tipsar om hemsidor som kan ge svar pÄ mÄnga vanliga frÄgor om coronaviruset och pandemin.

Krisinformation.se

Övergripande hemsida som samlar information frĂ„n flera myndigheter med information om kriser, dĂ€ribland coronakrisen.

1177.se

1177 VÄrdguiden Àr en nationell samlingsplats för information och tjÀnster inom hÀlsa och vÄrd. Det gÄr Àven att ringa telefonnumret 1177 om det inte gÄr att hitta informationen pÄ hemsidan.

FolkhÀlsomyndigheten.se (klicka pÄ lÀnken " FrÄgor och svar om covid-19 " som finns lÀngre ned till vÀnster pÄ startsidan).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!