Det nationella informationsnumret 113 13 tog emot omkring 3 000 samtal pÄ mÄndagen, enligt SOS Alarm som ansvarar för tjÀnsten. Dygnssiffran ska jÀmföras med de runt 30 samtalen per dygn som personalen tog emot under 2019, och med hela förra veckans samtal som uppgick till 14 000.
MÄnga som ringer har frÄgor om hur det gÄr till att testa sig, och hur de ska agera om de har trÀffat nÄgon som senare har testat positivt.
ââSmittan ökar, vi börjar komma i ett lĂ€ge som i vĂ„ras, och dessutom kommer det en del frĂ„gor om vaccination, Ă€ven om det inte finns ett vaccin Ă€nnu. Man kan tĂ€nka sig att samtalen kommer att öka ytterligare, sĂ€ger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist pĂ„ SOS Alarm.
En timmes svarstid
Omkring 10â20 operatörer arbetar med att ta emot samtalen. Skoglund sĂ€ger att den ökande samtalsmĂ€ngden leder till förlĂ€ngda svarstider, som under dagtid uppgĂ„r till 20â30 minuter och ibland sĂ„ mycket som en timme.
SOS Alarm vÀdjar dÀrför till allmÀnheten att i första hand försöka hitta informationen pÄ myndigheternas hemsidor, till exempel krisinformation.se och 1177.se.
ââMan bör alltid söka informationen sjĂ€lv i första hand. Det Ă€r viktigt att sĂ€ga att de nummer som finns, och dĂ„ pratar jag framför allt om 1177 och 113 13, ska anvĂ€ndas med förstĂ„nd sĂ„ att de som verkligen har behov av att vĂ€nda sig dit inte behöver vĂ€nta lĂ€nge pĂ„ att fĂ„ svar, sĂ€ger Skoglund.
"MĂ„ste ge bra service"
Han understryker att telefontjÀnsten finns till för att hjÀlpa dem som har svÄrt att hitta information pÄ egen hand.
ââPĂ„ 113 13 hjĂ€lper vi gĂ€rna till. Jag tror att de som ringer oftast Ă€r sĂ„dana som har svĂ„rt att hitta information eller kanske inte ens har tillgĂ„ng till internet. Det Ă€r klart att vi mĂ„ste ge dem bra service, sĂ€ger han.