I januari hade tvÄ av tre kommuner och friskolehuvudmÀn helt eller delvis övergÄtt till distansundervisning för sina högstadieelever. Nu gÀller detta för hÀlften av huvudmÀnnen. Och dÀr distansundervisning bedrivs sker det i mindre omfattning Àn i januari, enligt Skolverkets intervjuundersökning.
Ăven gymnasieskolorna har i stor utstrĂ€ckning börjat Ă„tergĂ„ till mer nĂ€rundervisning, alltsĂ„ dĂ„ lĂ€rare och elever möts i skollokalerna. Enligt huvudmĂ€nnen sker nu ungefĂ€r hĂ€lften av undervisning i gymnasieskolan pĂ„ distans.
I ÄtergÄngen prioriteras bland andra elever pÄ yrkesprogram eller som lÀser det sista Äret pÄ utbildningen.
Regionala skillnader
SmittlÀget i respektive region pÄverkar givetvis. Ett exempel: Samma eftermiddag som Skolverket publicerade sin rapport införde VÀstra Götalandsregionen uppdaterade rekommendationer om högst 20 procent nÀrundervisning i gymnasieskolan, dÄ antalet fall av covid-19 Äter börjat öka.
Annars var den generella utvecklingen, med tonÄringarna oftare pÄ plats i skolan, vÀntad, enligt Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
ââVi hade det pĂ„ kĂ€nn, eftersom huvudmĂ€nnens ambition verkligen Ă€r att ha mer undervisning i skolan. Och det Ă€r glĂ€djande, eftersom vi utgĂ„r frĂ„n att det Ă€r bra för eleverna, sĂ€ger han.
PÄverkar mÄendet
Gymnasieskolan har som bekant haft distansundervisning i varierande omfattning snart ett Ă„r. Och kort före vĂ„rterminens början beslutade regeringen att ge kommuner och friskoleĂ€gare möjlighet att ha distansundervisning Ă€ven för Ă„rskurs 7â9.
Men distansundervisning under lÄng tid sina risker:
ââDe flesta elever fixar distansundervisning under nĂ„gra veckor. Men nĂ€r den pĂ„gĂ„r under sĂ„ lĂ„ng tid, och i sĂ„ stor omfattning, pĂ„verkar det elevernas lĂ€rande, deras hĂ€lsa och mĂ„ende, sĂ€ger Peter Fredriksson.
I Skolverkets undersökning kontaktades samtliga 290 kommuner och tio gymnasieförbund, samt 49 friskolehuvudmĂ€n, den 8â9 februari. Svarsfrekvensen var 91 procent för högstadiet och 86 procent för gymnasieskolan.