För fyra Är sedan klassade VÀrldshÀlsoorganisationen (WHO) gaming disorder, dataspelsberoende, som en sjukdom. Det Àr en diagnos som sÀtts nÀr dataspelandet blivit en dominerande aktivitet som tar över pÄ bekostnad av annat och nÀr spelandet har negativa konsekvenser pÄ övriga livet.
Genom kognitiv beteendeterapi under 15 veckor, pÄ Sahlgrenska universitetssjukhuset, har 27 mÀn och en kvinna med dataspelsberoende halverat sin veckovisa speltid. FrÄn i genomsnitt över 40 speltimmar varje vecka, till minst 20.
HjÀlpa sig sjÀlv
Studien har visat att mycket handlar om att göra det svÄrare för sig sjÀlv att sÀtta sig vid datorn och börja spela. Byta plats pÄ datorn, gömma undan nÀtverkskabeln eller stÀnga av internet under vissa tider Àr nÄgra av knepen för att göra startstrÀckan till spelet lÀngre.
ââVĂ€ldigt mĂ„nga hamnar mer eller mindre framför datorn. Och det Ă€r nĂ€stan som att man inte kĂ€nner att man har valt det utan att man bara hamnar dĂ€r, sĂ€ger Annika Hofstedt, doktorand och enhetschef pĂ„ mottagningen.
Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga hur mĂ„nga timmars dataspelande som rĂ€knas som âmycketâ, sĂ€ger Annika Hofstedt. Det beror pĂ„ vilka konsekvenser som spelandet ger pĂ„ livet i övrigt.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt olika om man Ă€r tonĂ„ring eller student och har lĂ€tt för sig i skolan. DĂ„ kan man fĂ„ mycket tid över till att spela. Men Ă€r man exempelvis smĂ„barnsförĂ€lder med heltidsjobb kan ganska fĂ„ timmar varje dag ge problem.
Förutom att antalet speltimmar varje vecka blivit fÀrre har Annika Hofstedt och docent Anna Söderpalm Gordh sett att mÄendet blivit bÀttre.
ââBĂ„de Ă„ngest och depression minskade och man ökade andelen skĂ€rmfri tid. SĂ„ det verkar inte som att man övergĂ„tt till annan online-tid.
Risk att mÄ sÀmre
Annika Hofstedt menar att dataspelsberoende skiljer sig en del frÄn exempelvis spel om pengar. Spelberoende patienter har oftast som mÄl att lÀgga av helt, att aldrig mer spela. Med dataspel handlar det oftare om att minska antalet timmar sÄ att livet i den verkliga vÀrlden fungerar bÀttre.
ââDet Ă€r mycket positivt med dataspel. MĂ„nga har mycket av sitt sociala liv dĂ€r, man fĂ„r vara kreativ och att spelet Ă€r nĂ„got som ger livet innehĂ„ll och sĂ„.
Innan studiens början var forskarna osÀkra pÄ om behandlingen skulle göra att patienterna mÄr sÀmre.
ââNĂ€r man slutar med nĂ„got som varit ett jĂ€tteeffektivt sĂ€tt för att hantera tankar och kĂ€nslor sĂ„ skulle det ju kunna bli sĂ„ att man mĂ„r sĂ€mre. MĂ„nga har ju anvĂ€nt dataspelandet som en jĂ€tteeffektiv verklighetsflykt.
Annika Hofstedt ser nu fram emot att fortsÀtta forskningen pÄ dataspelsberoende.
ââDe som deltagit i studien har sökt behandling sjĂ€lva och dĂ„ Ă€r man mer motiverad till förĂ€ndring. SĂ„ i ett nĂ€sta steg mĂ„ste vi jĂ€mföra med en grupp som inte fĂ„r behandling, för att kunna se att det Ă€r just behandlingen som fungerar.