ââVi byter om till likadana arbetsklĂ€der, vi jobbar tillsammans och vi Ă€ter matlĂ„da tillsammans. Det fungerar fantastiskt bra, sĂ€ger vĂ„rdlĂ€raren Malin Johansson Huzell.
Hon och kollegan Carina Bergstrand, bÄda med bakgrund som sjuksköterskor, tar emot pÄ det tysta och nÀstan helt folktomma Arlandagymnasiet i MÀrsta. HÀr, liksom pÄ andra gymnasieskolor, Àr det distansundervisning som gÀller sÄ lÄngt det bara gÄr. Men tvÄ av de totalt 54 eleverna pÄ vÄrd- och omsorgsprogrammet gör den hÀr dagen ett kort skolbesök.
ââVi uppskattar verkligen att fĂ„ gĂ„ ut i verksamheten och göra det vi lĂ€st om hĂ€r i skolan. Det Ă€r en bra möjlighet för oss att utvecklas, sĂ€ger andraĂ„rseleven Barez Hemn Jamal, som om en stund ska ivĂ€g till "sitt" Ă€ldreboende för ett eftermiddagspass.
Marva Abdul Hakim kommer precis frÄn ett förmiddagspass. Hon Àr sistaÄrselev och alltsÄ snart fÀrdig undersköterska.
ââDĂ„ vill jag fortsĂ€tta att jobba pĂ„ Ă€ldreboende. Jag tycker om att arbeta med mĂ€nniskor, sĂ„ jag pĂ„ rĂ€tt plats, sĂ€ger hon.
Sökes: personal
Sigtuna kommuns upplÀgg tog form nÀr Àldreförvaltningen sÄg hur coronaviruset fick sjukfrÄnvaron att öka markant pÄ Àldreboendena. Förvaltningen frÄgade Arlandagymnasiet om vÄrdlÀrarna kunde gÄ in som sjuksköterskor och om nÄgra vÄrdelever kunde timvikariera. Svaret blev direkt "ja".
ââI en krissituation strĂ€cker mĂ€nniskor pĂ„ sig. Det mĂ€rker vi pĂ„ eleverna, sĂ€ger Malin Johansson Huzell.
Hon understryker att Àldreboendena pÄ det hÀr sÀttet fÄtt vikarier med god kompetens.
ââMan ska komma ihĂ„g att flertalet av vĂ„ra elever har nĂ€stan tvĂ„ eller tre Ă„rs utbildning. Det Ă€r en resurs som Ă€r för vĂ€rdefull för att inte anvĂ€ndas.
LĂ€rarna handleder
Normalt varvas elevernas utbildning pÄ skolan med arbetsplatsförlagt lÀrande (APL), det vill sÀga praktik. Men APL förutsÀtter att arbetsplatsen stÀller upp med handledare. Denna vÄr har det blivit ett övermÀktigt Ätagande pÄ mÄnga hÄll i den hÄrt pressade vÄrden och omsorgen. Sigtuna kommun löste detta genom att lÄta vÄrdlÀrarna vara elevernas/vikariernas handledare pÄ var sitt boende.
ââPĂ„ fyra dagar lyckades Ă€ldreförvaltningen och skolan anstĂ€lla och göra scheman, konstaterar Malin Johansson Huzell.
BÄda lÀrarna ser enbart fördelar.
ââI och med att vi Ă€r ute sĂ„ pass mycket pĂ„ boendena sĂ„ kan vi ocksĂ„ ha undervisningstillfĂ€llen dĂ€r. Examinerar gör vi liksom i farten. SĂ„ eleverna fĂ„r utbildning pĂ„ plats och de fĂ„r lön, sĂ€ger Malin Johansson Huzell.
ââOch kommunen har fĂ„tt sommarvikarier som redan Ă€r inskolade, inflikar Carina Bergstrand.
Ett pusslande
Ăven om eleverna imponerat pĂ„ sina lĂ€rare Ă€r allt inte lĂ€tt. Besöksförbudet tĂ€r.
ââDet kĂ€nns jobbigt Ă€ven för oss nĂ€r brukarna Ă€r ledsna för att de inte fĂ„r besök av anhöriga. Det vi kan göra Ă€r att vara dĂ€r, sĂ€ger Barez Hemn Jamal.
ââPĂ„ vĂ„r avdelning finns möjlighet att prata via Skype eller Facetime. Det Ă€r bra att de i alla fall kan se varandra, sĂ€ger Marva Abdul Hakim.
LÀrarna tillstÄr att det krÀvts en hel del pusslande för att fÄ utbildningen att rulla pÄ för alla. Alla elever kan, vill eller fÄr inte vikariera. Det gÀller framför allt de yngre eleverna. Efter det att riktlinjerna nyligen skÀrptes tillÄts ingen under 18 Är tjÀnstgöra pÄ boendena sÄ lÀnge det finns smittrisk.
ââDe allra flesta av vĂ„ra elever har inte vĂ„rdat smittade â det finns sĂ€rskild personal för det. Men vi har tagit hem de yngre och undervisar dem pĂ„ "vanligt" sĂ€tt, sĂ€ger Carina Bergstrand.
Alla elever ska dessutom fÄ undervisning i andra Àmnen, som svenska och engelska. Det gÄr, tack vare att övriga lÀrare anpassat schemat.
ââEleverna har ökat sin kapacitet. Vi fĂ„r nĂ€stan hĂ„lla tillbaka dem. De jobbar tre dagar i veckan och övrig tid Ă€r de hemma och tar itu med studierna. Jag tror att nĂ€r pandemin Ă€r över sĂ„ kommer vi att fortsĂ€tta arbeta pĂ„ ett liknande sĂ€tt, sĂ€ger Malin Johansson Huzell.