LÀrare och elever jobbar ihop pÄ Àldreboenden

Äldreomsorgen behöver all personal den kan fĂ„. Gymnasieskolan kan inte undervisa sina vĂ„rdelever som vanligt. Sigtuna kommun har funnit sin egen lösning: VĂ„rdlĂ€rare och deras elever förstĂ€rker gemensamt pĂ„ Ă€ldreboenden.

VÄrd- och omsorgseleverna Marva Abdul Hakim och Barez Hemn Jamal pÄ högst tillfÀlligt besök i Arlandagymnasiets lokaler. Coronapandemin har lett till att de varvar jobb pÄ Àldreboende med studier hemma.

VÄrd- och omsorgseleverna Marva Abdul Hakim och Barez Hemn Jamal pÄ högst tillfÀlligt besök i Arlandagymnasiets lokaler. Coronapandemin har lett till att de varvar jobb pÄ Àldreboende med studier hemma.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Arbetsmarknad2020-05-03 10:08

– Vi byter om till likadana arbetsklĂ€der, vi jobbar tillsammans och vi Ă€ter matlĂ„da tillsammans. Det fungerar fantastiskt bra, sĂ€ger vĂ„rdlĂ€raren Malin Johansson Huzell.

Hon och kollegan Carina Bergstrand, bÄda med bakgrund som sjuksköterskor, tar emot pÄ det tysta och nÀstan helt folktomma Arlandagymnasiet i MÀrsta. HÀr, liksom pÄ andra gymnasieskolor, Àr det distansundervisning som gÀller sÄ lÄngt det bara gÄr. Men tvÄ av de totalt 54 eleverna pÄ vÄrd- och omsorgsprogrammet gör den hÀr dagen ett kort skolbesök.

– Vi uppskattar verkligen att fĂ„ gĂ„ ut i verksamheten och göra det vi lĂ€st om hĂ€r i skolan. Det Ă€r en bra möjlighet för oss att utvecklas, sĂ€ger andraĂ„rseleven Barez Hemn Jamal, som om en stund ska ivĂ€g till "sitt" Ă€ldreboende för ett eftermiddagspass.

Marva Abdul Hakim kommer precis frÄn ett förmiddagspass. Hon Àr sistaÄrselev och alltsÄ snart fÀrdig undersköterska.

– DĂ„ vill jag fortsĂ€tta att jobba pĂ„ Ă€ldreboende. Jag tycker om att arbeta med mĂ€nniskor, sĂ„ jag pĂ„ rĂ€tt plats, sĂ€ger hon.

Sökes: personal

Sigtuna kommuns upplÀgg tog form nÀr Àldreförvaltningen sÄg hur coronaviruset fick sjukfrÄnvaron att öka markant pÄ Àldreboendena. Förvaltningen frÄgade Arlandagymnasiet om vÄrdlÀrarna kunde gÄ in som sjuksköterskor och om nÄgra vÄrdelever kunde timvikariera. Svaret blev direkt "ja".

– I en krissituation strĂ€cker mĂ€nniskor pĂ„ sig. Det mĂ€rker vi pĂ„ eleverna, sĂ€ger Malin Johansson Huzell.

Hon understryker att Àldreboendena pÄ det hÀr sÀttet fÄtt vikarier med god kompetens.

– Man ska komma ihĂ„g att flertalet av vĂ„ra elever har nĂ€stan tvĂ„ eller tre Ă„rs utbildning. Det Ă€r en resurs som Ă€r för vĂ€rdefull för att inte anvĂ€ndas.

LĂ€rarna handleder

Normalt varvas elevernas utbildning pÄ skolan med arbetsplatsförlagt lÀrande (APL), det vill sÀga praktik. Men APL förutsÀtter att arbetsplatsen stÀller upp med handledare. Denna vÄr har det blivit ett övermÀktigt Ätagande pÄ mÄnga hÄll i den hÄrt pressade vÄrden och omsorgen. Sigtuna kommun löste detta genom att lÄta vÄrdlÀrarna vara elevernas/vikariernas handledare pÄ var sitt boende.

– PĂ„ fyra dagar lyckades Ă€ldreförvaltningen och skolan anstĂ€lla och göra scheman, konstaterar Malin Johansson Huzell.

BÄda lÀrarna ser enbart fördelar.

– I och med att vi Ă€r ute sĂ„ pass mycket pĂ„ boendena sĂ„ kan vi ocksĂ„ ha undervisningstillfĂ€llen dĂ€r. Examinerar gör vi liksom i farten. SĂ„ eleverna fĂ„r utbildning pĂ„ plats och de fĂ„r lön, sĂ€ger Malin Johansson Huzell.

– Och kommunen har fĂ„tt sommarvikarier som redan Ă€r inskolade, inflikar Carina Bergstrand.

Ett pusslande

Även om eleverna imponerat pĂ„ sina lĂ€rare Ă€r allt inte lĂ€tt. Besöksförbudet tĂ€r.

– Det kĂ€nns jobbigt Ă€ven för oss nĂ€r brukarna Ă€r ledsna för att de inte fĂ„r besök av anhöriga. Det vi kan göra Ă€r att vara dĂ€r, sĂ€ger Barez Hemn Jamal.

– PĂ„ vĂ„r avdelning finns möjlighet att prata via Skype eller Facetime. Det Ă€r bra att de i alla fall kan se varandra, sĂ€ger Marva Abdul Hakim.

LÀrarna tillstÄr att det krÀvts en hel del pusslande för att fÄ utbildningen att rulla pÄ för alla. Alla elever kan, vill eller fÄr inte vikariera. Det gÀller framför allt de yngre eleverna. Efter det att riktlinjerna nyligen skÀrptes tillÄts ingen under 18 Är tjÀnstgöra pÄ boendena sÄ lÀnge det finns smittrisk.

– De allra flesta av vĂ„ra elever har inte vĂ„rdat smittade – det finns sĂ€rskild personal för det. Men vi har tagit hem de yngre och undervisar dem pĂ„ "vanligt" sĂ€tt, sĂ€ger Carina Bergstrand.

Alla elever ska dessutom fÄ undervisning i andra Àmnen, som svenska och engelska. Det gÄr, tack vare att övriga lÀrare anpassat schemat.

– Eleverna har ökat sin kapacitet. Vi fĂ„r nĂ€stan hĂ„lla tillbaka dem. De jobbar tre dagar i veckan och övrig tid Ă€r de hemma och tar itu med studierna. Jag tror att nĂ€r pandemin Ă€r över sĂ„ kommer vi att fortsĂ€tta arbeta pĂ„ ett liknande sĂ€tt, sĂ€ger Malin Johansson Huzell.

Fakta: VÄrd- och omsorgsprogrammet

VÄrd- och omsorgsprogrammet Àr ett av gymnasieskolans tolv yrkesprogram.

Eleverna lÀser bland annat Àmnena hÀlsa, medicin, psykiatri och vÄrd och omsorg.

Den som fullföljer utbildningen kan arbeta som undersköterska.

Programmet kommer att fÄ en delvis ny utformning, i syfte att fÄ en mer enhetlig utbildning över hela landet.

Omgörningen Àr ett steg mot att göra undersköterska till en skyddad yrkestitel.

FörÀndringen av programmet Àr tÀnkt att gÀlla frÄn och med höstterminen 2021.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!