Höstens hetaste heminredning

I höst boar vi in oss med tunga gardiner som nästan flyter ut på golvet och massor av textilier i sammet, linne och ull. Väggarna målas i mustiga färger och på borden syns fantasifulla stilleben. Toppa intrycket med överdådiga buketter av konstgjorda blommor och du har höstens hetaste hem.

Trenden ”tinted love”, på svenska ”färgomani”, är lekfull på gränsen till banal. Starka färger som chockrosa och turkost ingår i paletten.

Trenden ”tinted love”, på svenska ”färgomani”, är lekfull på gränsen till banal. Starka färger som chockrosa och turkost ingår i paletten.

Foto: Johan Sellén

Inredning2018-08-21 06:30

– Det finns många oskrivna regler när det gäller mönster och färger, men jag tänker i stället, varför inte? Var lite lekfull, våga blanda och ge, säger Lotta Ahlvar, projektledare för Formex.

Nordens största branschmässa för inredningsdesign arrangeras varje höst och vinter och sätter de senaste trenderna under lupp. Höstens huvudtema, ”unexpected gatherings” hyllar slumpmässiga möten och oväntade kombinationer av fint och fult.

– Jag tycker att man kan utgå från det man har, det är det enklaste sättet att förnya på. Samla ett gäng ljusstakar i stället för att ha dem utspridda på olika bord, eller bygg ett stilleben av vaser, säger Lotta Ahlvar.

Med årstidsväxlingen skiftar färgkartan och går i nyanser som tegel, terrakotta, sandbeige, konjak, ishavsblått och lejongult.

– Skalan är ganska dov men ändå intensiv. Det här väldigt ljusa idealet håller på att förändras, men har man sett något länge blir ögat bekvämt med det, så det tar lite tid.

Tygerna får gärna vara i tjock sammet och drapera både kuddar och hela soffor. Samtidigt gör gardinen ett storstilat återtåg i hemmet, liksom dukar och andra textilier.

– Gardinen har kommit tillbaka och de ska vara långa, nästan för långa så att de ligger på golvet. Jag tror att det beror på att det har varit avskalat så länge, nu ser vi en pendelreaktion. Det är också otroligt mycket sammet och ulltextilier i dova färger. Och tunga sammetsdraperier! Vi boar in oss och skapar en kokong, säger Lotta Ahlvar.

Formex hämtar bland annat inspiration från konstnärer, möbelmässor, de internationella modehusen och världens bästa kreatörer av skyltfönster. Mässans hedersgäst var den brittiska inredningsdesignern Abigail Ahern.

– Hon är inte så känd här, men en riktig stjärna i England. Hennes stil kan beskrivas som mysig och ombonad, maximalistisk snarare än minimalistisk. Den är lite dekadent och sensuell med dramatiska mörka toner. Brittiska inredare har ofta en ganska excentrisk stil.

Abigail Ahern arbetar mycket med evergreens – blommor som alltid blommor, en trend som är brännhet i höst.

– En gång i tiden var konstgjorda blommor det fulaste man kunde ha, men de kreationer jag ser nu orsakar habegär, de är helt fantastiska och efterliknar naturen. En tulpanbukett kan vara som snyggast precis när bladen har börjat falla ned på bordet.

Trenden ”botanisk barock” flirtar med renässans, rokoko och det dekadenta 1970-talet.

– Man kanske inte kan göra om hela sitt hem i barockstil, men man kan roa sig med att göra fina blomsteruppsättningar. Nu är många blommor i säsong, passa på att ta i lite och placera dem i en champagnekylare eller fyll en hel hink.

Vad gäller material är metaller fortfarande aktuella och hela färgskalan finns representerad: silver, krom roséguld och koppar.

– Det intressanta är att vi nu ser badkarsblandare i rödguld. För några år sedan tror jag att vi hade haft svårt att föreställa oss något annat än krom i badrummen.

Obearbetade material, som sten, är också i blickfånget och intresset för hållbarhet och hantverk växer.

– Förr användes inte trä med kvisthål, nu är man mer mån om resurserna, inget kastas utan allt återvinns i produktion. Vi fortsätter att röra oss mot det handgjorda och småskaliga, vi vill att det vi köper ska vara ärligt och äkta och tittar på varudeklarationerna. Det handlar om att spara på jordens tillgångar och minska spillet, säger Lotta Ahlvar.

Hösten handlar också om en dos surrealism och kubism, med sneda vinklar och hemliga vrår.

– Med en fondvägg i en mörkare färg kan man leka med perspektiven och trycka ihop rummet, säger Lotta, som själv har testat gult och grönt hemma i matrummet.

För den som gärna brassar på finns det förstås alla möjligheter att göra stora förändringar.

– Vill man vara riktigt vågad kan man bygga om sina breda dörrar till ett valv och kanske måla dem i terrakotta. Dörrkarmar och lister kan målas i starka färger och i taket kan man måla en mörk färg som går ned en bit på väggen, det skapar djup och dimension och är långt från våra vita väggar och lister, säger Lotta Ahlvar.

Fotnot: Höstens Formex äger rum 21–24 augusti. (TT)

TRE TYDLIGA TRENDER

Tinted love. Kan på svenska beskrivas som ”färgomani” och är en hyllning till rebelliska färgmixar, stora former och överdimensionerade detaljer. Tonerna går i läppstiftsrött, chockrosa, solgult och turkost och bland materialen märks paljetter, glas, speglar och plexi, samt vita och guldgula metaller. Det här är den mest framåtblickande trenden, fylld med en stor dos humor, på gränsen till det banala. Färgglädjen är kanske störst på textilsidan, men det kan också handla om hela väggar som målas i konstnärliga färgfält.

Botanisk barock. Andas storslagenhet och yvig grönska och lånar referenser från konsthistorien. Stilen ger en lyxigt ombonad känsla med skimmer från kandelabrar, blank marmor och patinerade metaller, silkessammet och kashmirull. Färgskalan består av dämpade pasteller som mixas med djupa färger i konjak, isblå, fuschia och mörkturkos.

Högklassigt hantverk. Här får naturen agera inspiration med sina äkta material. Trä och naturmaterial märks både i konsthantverk och designmöbler, uttrycket är rått och färgerna har naturliga pigment. Materialens mönster och taktila ytor får gärna träda fram och temats toner går i sandbeige, grå, nötbrun och skogsgrön.

Källa: Formex trender 2018/2019.

Formex

Nordens största branschmässa för formgivning och inredningsdesign arrangeras två gånger per år, i augusti och januari. Formex startade 1960 och lockar omkring 850 utställare och 23 000 besökare, framför allt från de nordiska länderna. Mässan delar årligen ut priser för att uppmärksamma design av god kvalitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!