Lista: 9 heta hotelltrender

Nya roller, hållbarhet, digitalisering och riktigt bra mat. Här är nio trender för hotell­branschen under nästa år.

Veganskt, hälsosamt och klimatsmart är självklara krav på hotellens frukostbufféer.

Veganskt, hälsosamt och klimatsmart är självklara krav på hotellens frukostbufféer.

Foto: Staffan Claesson

Hotell & konferens2018-10-27 13:00

1. Säkra hotell: Gästerna efterfrågar säkerhet. Ordentligt brandskyddsarbete, krisgrupp och en utbildad hotellorganisation är i fokus här.

2. Hållbara hotell: Hållbarheten på hotellen gäller allt från mat och minskat matsvinn till effektiv sopsortering och att engångsförpackningar försvinner mer och mer. I Sverige reagerar exempelvis gästerna negativt om hotellen serverar smör i engångsförpackningar.

3. Ännu större matfokus: Gästerna är duktigare på mat, efterfrågar kvalitet, tänker ekologiskt och närodlat. Mindre portioner, men mer smakfullt. I glasen fylls det på av fler alkoholfria alternativ, men de ska ha samma smakupplevelse.

4. Rätt teknik och ­digitalisering: Gästerna vill ha en snabbare bokningsprocess, har högre krav på hotellens webbplatser och de vill inte fylla i för mycket. Med ett par klick ska du kunna boka ditt rum och gärna genom en app.

5. Nya roller på hotellen: Hotellreceptionens funktion förändras. De anställda där blir mer av värdar och värdinnor som ska ge tips och svara på frågor snarare än att checka in och ut folk. Mötesbokningsmottagare blir projektledare på en annan nivå.

6. Gästerna vill chatta: Hotellkunderna förväntar sig att hotellen är tillgängliga på chatbotar och via meddelandeappar, Facebook-sida och Messenger. Kunderna använder detta ofta kvällstid och förväntar sig snabba svar.

7. Nära träning: Folk vill träna där de är, använder digitala ”running routes” och vill kunna träna på rummet genom appar på teven. Gym ska förstås också finnas – det börjar bli en hygienfaktor, precis som wifi.

8. Teknikvänliga konferenser: Inom konferensdelen krävs toppteknik, självklart gratis wifi och gästerna ska engageras. Maten blir annorlunda här också – från kaffe-lunch-kaffe till mer av små snackbufféer när gästerna vill, inga fasta tider. Ofta kortare konferenser.

9 Folk köper en destination: Gästerna vill inte bara ha en hotellsäng utan en destination. Hotellen ska vara inbjudande med häftig entré, gärna en speciell doft när du kommer.Service är superviktigt, liksom restaurangen och läget. Man vill ha allt inom de fyra väggarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!