"Det har varit en massa intriger"

”Gudfadern från Luthagen”, otaliga hyllningslåtar till Gottsunda och Stenhagen, referenser i Melodifestivalen. Uppsalas olika stadsdelar har blivit välkända platser – tack vare stadens rappare. Men hur skiljer sig egentligen musiken åt mellan stadsdelarna? Kolla in Souls hiphopkarta och lyssna på stadens rappare.

Viktor Ax, som tillhör Salabacke-falangen, och Rawa (Gottsunda) under ett pass i studion.

Viktor Ax, som tillhör Salabacke-falangen, och Rawa (Gottsunda) under ett pass i studion.

Foto: Felicia Andreasson

Hiphopkartan2017-04-01 08:00

”Stenhagen lärde mig att fylla kassaskrin.” På bästa sändningstid, i landets största och mest folkkära musiktävling, framförde Stenhagenartisten Daniel ”Dani M “ Monserrat nyligen sin senaste hitlåt “Nån Annan”. För majoriteten av Melodifestivalentittarna gled den hastiga hemortsreferensen sannolikt obemärkt förbi – men i Stenhagen var det garanterat många som noterade den.

Dani M är en av Uppsalas i dag klart starkast lysande stjärnor på artisthimlen. Och sett till sin hemort, stadsdelen Stenhagen, är han den första stora rapstjärnan någonsin. Men bara en knapp mil därifrån har det historiskt sett väldigt annorlunda ut.

Redan 1992 – i en tid då rap knappt existerade på svenska – arrangerade ett gäng eldsjälar en hiphopfestival i Gottsunda. Amerikanska rapstjärnor flögs in för att uppträda på en liten scen i en gymnastikhall. I publiken fanns blivande artister som bland annat Labyrint-medlemmarna Sai och Dajanko, tvillingbröderna i AFC och LöstFolk-rapparen Format.

Att Gottsunda sedan dess har haft en speciell plats på den svenska hiphopscenen råder det ingen tvekan om. Den i dag avlidne rapparen Rastegar slog redan under tidigt 2000-tal igenom med rapparen Ken Ring och var med och satte Gottsunda på Sverigekartan. Därefter har rapgruppen Labyrint fullkomligen tagit över hiphopscenen med sina reggae-influerade toner. Gruppmedlemmen Akis låt “När solen går ner” är i dag Sveriges mest streamade raplåt någonsin.

– I Gottsunda har det alltid varit väldigt mycket reggae som inspirerat. Det har säkert att göra med att budskapen i genrerna är liknande, att man skriver musik om samhället. Det inspirerade oss, säger Labyrint-medlemmen Dejan ”Dajanko” Milacic.

– Där vi bor har rappen handlat mycket om förortsgrejer. Vårt område är liksom inte som Luthagen. Inget emot Luthagen, men det finns skillnader. Och sådant påverkar.

I just Luthagen bildades ett annat mycket framgångsrikt rapkluster. Johan ”Organismen” Hellqvist, ibland kallad för “Gudfadern från Luthagen”, var en av de första rapparna som lyfte Uppsala som hiphopstad. Tillsammans med sin grupp Mobbade Barn Med Automatvapen, MBMA, representerade han en rap som, till skillnad från Gottsunda-rapparnas musik om utanförskap, snarare kretsat kring sofistikerade ordlekar blandat med våldsironi.

En rap som sedermera inspirerade en rad svenska profiler från samma stadsdel, bland annat Herbert ”Afasi” Munkhammar, Magnus ”Filthy” Lidehäll och Viktor “DJ Akilles” Backemar.

– Vi var ett gäng som gick i samma skola. Sen lärde Afasi känna Organismen, som är några år äldre. Han gav oss kassetter med rap som vi började lyssna på, säger Viktor “DJ Akilles” Backemar.

– På den tiden fanns det två rätt tydliga ben, antingen förortsrap eller medelklassrap. Och vi var ju faktiskt vanlig vit medelklass. Så vi tog till oss av den mer våldsironiserande rappen. Säkert mycket på grund av närheten till Organismen.

En annan stadsdel, som kanske inte har fostrat speciellt många stora rapstjärnor, men alltjämt haft stor betydelse för genrens utveckling i staden, är Gränby. Under tidigt 90-tal samlades rapprofiler som LöstFolk-rapparen Format (på den tiden medlem i gruppen Mat åt far), DJ Large, Aki från Labyrint och tvillingduon i AFC på fritidsgården i Gränby för att spela in sin musik.

– Centrum för musik var i Gränby på den tiden. Det var många från olika delar av stan som kom dit för att spela in, säger Ramo från AFC, som bland annat gästade Petters superhit ”Repa skivan”.

Rapparen Tobias ”Format” Assiego minns också studion som en viktig knytpunkt för framväxten av svensk hiphop i staden.

– Men det var egentligen inte så mycket samarbeten mellan stadsdelarna. Det var mer att man bytte av varandra.

I dag är namn som Organismen, Herbert Munkhammar, Labyrint, Format, DJ Akilles och AFC etablerade och ständigt aktuella med ny musik. Samtidigt växer genren snabbare än någonsin.

Jag möter upp demonproducenten Viktor ”Viktor Ax” Axberg, som arbetar med både unga lokala talanger och etablerade rapstjärnor, i hans studio för att höra hur han ser på framtiden.

– Nu känns det som att folk rappar överallt. Bara man går ner på torget står det folk och rappar.

Viktor Ax menar att det bubblar på flera platser i staden. Bland annat i Gottsunda, med rappare som Rawa och Siz på framfart, och i Sala backe, med Youtube-succén Delgado.

– Jag tror att Labyrint har inspirerat väldigt många.

Han upplever däremot inte att det idag finns några större skillnader på soundet mellan stadsdelarna.

– Jag tror snarare att det handlat om en generationsfråga.

En framtidsrappare som inspirerats av just Labyrint är Fatima Rahman från Gottsunda. Hon debuterade för ett tag sedan inför den breda publiken på förebilden och Labyrint-rapparen Akis låt ”Hungrig i G”.

– Det ger drivkraft när någon från samma ställe har lyckats. Det gör att man tror mer på sina drömmar, säger hon.

Fatima Rahman, som för tillfället arbetar med sin debut-EP, är en av få kvinnliga rappare i staden.

– Det finns inga andra så vitt jag vet. Jag vet inte vad det beror på. De andra tror kanske att hiphop bara är för snubbar, men så är det ju inte.

Känner du dig ensam?

– Lite grann faktiskt. Det blir ju inte direkt så att man teamar upp med någon brud och rappar i Uppsala.

– Det är lite tråkigt.

ENKÄT

Varför samarbetar inte fler rappare från olika stadsdelar i Uppsala med varandra?

Viktor Ax:

– Rappare är sparsamma med vilka de gör låtar med. Det har blivit massa intriger i min studio på grund av det. Att jag lagt ihop två personers verser på samma låt, vilket de absolut inte vill.

Dajanko, Labyrint:

– Det handlar om värderingar och om att klicka med varandra. Sen är vi ganska måna om att de vi gör med musik med inte ska ha något konstigt bagage. Att de inte har golat eller är skitfolk.

Ramo och Thabo, AFC

– Det fanns inte så många rappare när vi bodde i Uppsala. Sen var vi till exempel bra kompis med Organismen, men vi har ändå aldrig gjort någon låt tillsammans, eftersom vi helt enkelt har olika musiksmak vad gäller beats och sound.

Fatima Rahman:

– Jag tror att många vill reppa sina egna områden. Om man är från Gränby så teamar man upp med andra från Gränby, och samma sak i Gottsunda. Det är lite konkurrens mellan ställena. Det blir som att man tävlar.

Format, LöstFolk:

– Vi hade en liten beef med några från Luthagen på den tiden, så vi ville inte jobba med varandra då. Men idag samarbetar vi i LöstFolk med folk från alla möjliga ställen. På vår låt "Löjlöjlöj" hade vi med 25 olika gäster. Men folk håller sig fortfarande i sina stadsdelar. Det finns inte någon knytpunkt.

DJ Akilles, Professor P & DJ Akilles:

– Jag tror att det beror på dålig infrastruktur i kommunen. Avsaknaden av samlingsplatser för kulturutövare är den största boven i dramat. Det finns inga studiokollektiv, inga replokaler, inga scener för oetablerade band. Det gör att vi musiker inte träffas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!