Den första januari i år infördes tillståndsplikt för privata aktörer som vill bedriva hemtjänst. Både den som vill starta ett nytt hemtjänstföretag och företag som redan är etablerade på marknaden måste ansöka om tillstånd hos Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
– De nya bestämmelserna innebär att det görs en genomlysning av hela branschen, säger Johanna Mattsson vid IVO.
IVO har fått in drygt 500 ansökningar. Av de 93 ärenden som hittills behandlats har elva företag fått avslag.
Här är några exempel på varför tillstånd inte beviljats:
* Ägaren till ett hemtjänstföretag i Småland påstod sig vara sjuksköterska. Men kontrollen under tillståndsprövningen visade att ägaren saknade sjuksköterskeutbildning. Företaget har ett tiotal anställda.
* Ett företag i Stockholmsregionen har i flera kommuner utfört hemtjänst med stora brister. Företaget har ett 60-tal anställda.
* Ett företag i en hemtjänstkoncern i Blekinge har inte betalat sina skatter i tid. Brukare har lämnat uppgifter om vanvård. Enligt IVO har en av företrädarna otillräckliga kunskaper i regelverket kring hemtjänst. Företaget, som haft ett tjugotal anställda, har försatts i konkurs efter IVO:s tillståndsavslag.
Det är inte tillåtet att utföra hemtjänst utan tillstånd. För de redan aktiva hemtjänstföretag som nu nekas tillstånd innebär det att verksamheten måste läggas ner.
IVO har även tidigare gjort kontroller av hemtjänstföretag. Det nya i samband med tillståndskravet är bland annat att företrädarna granskas mer ingående samt att de måste ha goda kunskaper i verksamhetens regler.
Omständigheter som kan leda till avslag på ansökan är till exempel om företrädarna tidigare bedrivit verksamhet med dålig kvalitet eller slarvat med sina skatteinbetalningar.
Regeringens motiv för att införa tillståndskrav är bland annat att hemtjänsttagarna är en utsatt grupp som kan ha svårt att ta tillvara sina rättigheter. Myndigheterna har därför ett särskilt ansvar för att rörelsen håller hög kvalitet.
Dessutom vill regeringen verka för att oseriösa aktörer utestängs från marknaden.
– Om allmänheten ska ha förtroende för offentligt finansierad verksamhet är det viktigt att det görs noggranna kontroller av aktörerna i branschen, kommenterar Johanna Mattsson.
Även kommunerna synar hemtjänstföretagen, dels vid upphandlingar, dels under löpande drift. Men hur noggrann tillsyn som görs skiljer sig mellan kommunerna.
Det har förekommit att en kommun hävt avtalet på grund av bristande kvalitet medan företaget kunnat fortsätta sin verksamhet i en annan kommun.
– I ett sådant fall kan man fundera på om brukarna fått bästa kvalitet, säger Johanna Mattsson.
IVO kommer fortlöpande granska att kraven i tillstånden uppfylls. En hemtjänstleverantör som utestängts i en kommun efter allvarliga brister ska i och med att tillståndsplikten införts inte längre kunna arbeta vidare i någon annan kommun.
Uppsalabon Kristina Dawson, 82 år, har hemtjänst och tycker det är bra med utökade kontroller.
– När jag hör hur stor andel av företagen som stoppats av IVO när de sökt tillstånd inser jag att en sådan modell behövs.
Att det blivit obligatoriskt med tillstånd inom hemtjänsten välkomnas även av Lars O Ericsson, styrelseledamot i intresseorganisationen SPF Seniorerna i Uppsala län.
– Det borde ha varit verklighet för länge sedan. Det borde även kontrolleras att den som har hemtjänst verkligen ges den hjälp som har beviljats. Det kan ske genom fler stickprovskontroller av både privata och kommunala utförare. Det fuskas en hel del inom den verksamheten enligt de rapporter jag nåtts av, uppger Lars O Ericsson.