Så inreder vi hemmet i år

Nytt år och nya möjligheter. Så här ser årets inredningstrender ut, enligt Uppsalabutiker vi varit i kontakt med.

Gamla möbler som det här skåpet är fortsatt trendigt. Bilden tagen i Biskopsgårdens butik.

Gamla möbler som det här skåpet är fortsatt trendigt. Bilden tagen i Biskopsgårdens butik.

Foto: Lars Johansson

Heminredning2019-02-01 21:36

Mer färg och mönster, oregelbundna former, en del blanka ytor och mattan hamnar i centrum igen – gärna överdimensionerad. Men även långsiktighet med genomtänkta materialval. Det är några av inslagen i årets trender inom heminredning.

– Våra hem har varit avskalade och minimalistiska under en lång tid och det vill man förändra nu, säger Alexandra Samuelsson, stylist och säljare på Vålamagasinet i Uppsala.

Hon ser flera inredningstrender löpa parallellt, men den tydligaste förändringen som är på gång nu är mer färg i hemmen för att skapa dynamik.

– Jag tror vi kommer att se livfulla, elektriska färger med betoning på gult och rosa, tänk paletten i en solnedgång, säger hon.

Alexandra Samuelsson märker även av fler möbler och accessoarer i oregelbundna former, en skurptural trend som gärna kombineras med en stor matta – och varför inte med maximalistiska mönster! Blanka ytor i krom och silver lär synas i år och inom textil är sammet fortsatt hett, enligt Alexandra Samuelsson.

Den lugnare tidlösa trenden med naturnära toner och material som läder och ljusa träslag finns kvar, samtidigt som klimatvänlig hållbarhet står högt i kurs.

Maria Skoglund som driver butiken Biskopsgården i Uppsala ser tydligt hur den "långsammare" trenden ser ut att hålla i sig, att vi satsar mer långsiktigt i vår heminredning där ökad kvalitet och genomtänkta val av material syns tidigt.

Ljusa, nordiska, träslag av furu och björk är vanligt, tillsammans med naturliga färgnyanser som sand, havre och brända toner.

– Vi inreder gärna med någon gammal möbel som nu ligger i tiden, något som förstärker den miljövänliga långsiktigheten, säger Maria Skoglund.

I butiken Svart märker John Peterson bland annat en ökad efterfrågan på exklusiva konstväxter, keramik, glas, men även handtillverkade städ- och diskredskap från svenska producenter.

– Vi säljer även mer och mer doftprodukter. Nu ser vi att kunderna är beredda att betala mer kvalitet generellt, exempelvis doftljus i en kruka av keramik som man sedan kan använda till annat, säger John Peterson.

– Det är en tydlig ökad miljömedvetenhet hos konsumenterna när föremålen kan återanvändas till något annat.

– Olika naturmaterial och ekologiska produkter efterfrågas mer nu, säger John Peterson.

När det gäller färger och former ser han senapsgult, rosa och turkos som de hetaste nyanserna i år och fler föremål med rundare och oregelbundna former.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!