Jonas Nilsson har ett oblygt vardagsrum. Det är två färgglada kuddar i rött, grönt och svart som fått sätta den prunkande tonen. Med kuddarna som utgångspunkt valdes sedan soffa, matta och gardiner. Jonas designade till och med två abstrakta tavlor för att även väggdekoren skulle falla i samma färgskala.
— De är inte alls en del av mitt konstnärskap utan något som jag bara designade för hemmet. Här fick jag ta ut svängarna, låta det bli kulört, lite Pollockskt. Men det var väldigt kul att göra, ett sätt att komma ifrån naturmåleriet en stund.
Just att skildra naturen är något som Jonas Nilsson har gjort länge. Den har varit hans nisch sedan han började måla redan som barn.
– Jag har nog alltid målat och skapat. Min mamma introducerade mig till akvarellen när jag var 11 eller 12 år och då blev det lite mer seriöst, jag började intressera mig för det tekniska. Men det har alltid varit naturen. Det finns hur mycket som helst att förkovra sig i – och lära sig av.
Han var med i sin första konstutställning när han var 15 år och fick där någonstans blodad tand. I hela yrkeskarriär har han försörjt sig på sitt konstnärskap. Som en av Sveriges främsta naturmålare har han ett 40-tal utställningar i bakom sig, både i Sverige och internationellt.
Men basen är alltså i Uppsala. Närmare sagt i ett hus i Sävja från 1989, med två uteplatser och en balkong. Här har Jonas bott i sedan 2005. Han berättar att inredningen i stort sett har varit densamma i femton år.
— Jag tror på att satsa på kvalitet från början. Om man underhåller något väl kan det hålla hur länge som helst. Så det har inte varit mycket slit och släng i inredningsväg.
Han fortsätter:
— Jag är ganska konservativ av mig när jag väl hittat någon jag gillar. Det är ju så att när man har en bra grund hemma så är det kul att bygga på med nya detaljer. Jag gillar inte onödiga saker utan syfte. Varje grej som står i ett rum har ett syfte eller en mening. Så, det är bara att rensa hela tiden. Jag gillar inte plotter.
Stilen beskriver Jonas själv som varm och understryker att det är viktigt med starka färger och ombonat.
—Jag är inte så förtjust i det här nya, när allting ska vara vitt och gråa soffor.
En komponent som förförde vid husköpet 2005 var ovanvåningens planlösning, med tre rum och en möblerbar hall där varje kvadratmeter välkomnar till användning. Här finns Jonas sovrum, den ena dotterns rum (den andra är utflugen) och en ateljé.
Arbetslokalen i hemmet fungerar lite som ett komplement till Jonas ateljé i Luthagen. I målarrummet bredvid sovrummet ägnar han sig oftast åt mindre verk eller spontana ändringar.
— Ibland kommer man mitt i natten på exakt hur man ska göra. I en intensiv målarperiod kan det bli många sådana nätter.
Och så återkommer en detalj i både konstnärskapet och inredningen: fåglarna. Det krävs inte lång tid för att förstå att det både Jonas favoritmotiv och en omhuldad detalj i hemmet. En keramikfågel med mycket personlighet som bor i vardagsrummet har han fått av sin mamma. Därtill finns träfåglar, glasfåglar, skissade fåglar. Det är lätt att tappa räkningen.
— Fågeln är ju det vilda djur som vi ser mest till vardags, de rör sig runt oss hela tiden och vi stöter på dem hela tiden. Vi lever väldigt tätt med fåglarna.
Särskilt Jonas Nilsson gör det, kanske.