Inred med största möjliga tystnad

Öppna planlösningar med takhöjd upp till nock är vackert och luftigt, men rena mardrömmen när det gäller oväsen och buller. Arkitekten och formgivaren Ulrika Mårtenssons passion är att designa tyger som absorberar ljud.

Öppen planlösning och minimalistisk inredning har varit trenden under 2000-talet. Luftigt och vackert – men rena katastrofen ur ljudhänseende. Det vill arkitekten och ljudspecialisten Ulrika Mårtensson råda bot på. Hon har bland annat designat ljudabsorberande tyg.

Öppen planlösning och minimalistisk inredning har varit trenden under 2000-talet. Luftigt och vackert – men rena katastrofen ur ljudhänseende. Det vill arkitekten och ljudspecialisten Ulrika Mårtensson råda bot på. Hon har bland annat designat ljudabsorberande tyg.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Heminredning2019-09-22 18:48

Ulrika Mårtensson, som också är verksam som textilkonstnär, tar emot i familjens lägenhet som är inhyst i en träkåk längst ut på Lidingö. Det pampiga huset ligger i en slänt som sluttar ned mot vattnet och är omgiven av hästhagar. Bostaden har en öppen planlösning där köket, matplatsen, vardagsrum och veranda flyter in i varandra.

– På det sättet lever jag inte som jag lär – ur ljudsynpunkt kan sådana här ytor bli ganska påfrestande, säger hon.

Tricket är att inreda smart, bland annat med mycket textilier.

Ulrika hoppar upp i kökssoffan och rättar till en stickad beige gardin som påminner om ett fantasifullt draperi.

– Den är en egen design och ingick i en kollektion med stickade heminredningsgrejer som Margot Barolo och jag gjorde för vårt märke Knit by the metre.

Överallt i den luftiga bostaden finns roliga, vackra och fina saker att upptäcka. En tavla med uppstoppade fjärilar, ett citronträd, en legomodell av Hogwarts – ögat hittar hela tiden nya saker att glädjas åt. Ändå känns det inte alls rörigt, allt från färgskala till material och möbler är sammanhållna.

– Vi är väl inga fan av minimalism direkt, konstaterar hon.

När Ulrika hade arbetat som arkitekt i ett år började hon plugga textil på Konstfack. Det var i slutet av 1990-talet och många krogar och uteställen körde den avskalade och asketiska stilen på sin inredning. Putsade vita väggar, hårda ytor av trä och sten med få textilier var rådande stilideal, även i många hem. Minimalismen slog igenom på bred front.

– Säkert snyggt och nyskapande då, men totalt hopplöst ur ljudsynpunkt, säger Ulrika Mårtensson.

Hon fick idén att ägna sitt examensarbete åt att konstruera ljudabsorberande tyg. Hon gjorde ett grundligt researcharbete, reste runt och intervjuade akustiker och ljudspecialister.

– Ju mer jag lärde mig desto mer respekt fick jag för ämnet. Det är oerhört komplicerat med ljud!

Tyget bestod av ull, tunna fibrer vävda i olika lager, med ett tätare skikt i mitten, optimalt för att fånga upp olika ljudfrekvenser.

– Det gäller att hitta rätt förhållande mellan tjocklek, täthet och vikt i materialet för att skapa en textil med maximal ljudabsorption, säger hon.

Tyget används i många offentliga lokaler som idrottshallar, konsertlokaler och kontor. Ulrika har en bit av det uppsatt i familjens hall. Det sitter uppspänt i veck på en platta och ser närmast ut som ett konstverk.

Den är inte stor, men ändå en ganska bra absorbent. Täcker man en hel vägg med konstruktionen blir effekten mycket bra, säger Ulrika.

I sovrummet hänger en purpurfärgad filt som ser ut som volanger, eller kronblad på en blomma. Även den är Ulrikas design.

– Här har jag sytt på ett större tygstycke på ett mindre och skapat luftiga vågor eller draperingar eftersom de är så bra på att fånga upp ljudvågor.

Ljud är i själva verket vibrationer i luften som när de träffar trumhinnan uppfattas som ljud. Om tryckförändringarna som träffar trumhinnan är regelbundna upplever vi dem som en ton. Är de oregelbundna uppfattar vi dem som buller.

– Ljud fortplantas mot kala väggar eftersom vibrationerna studsar mot dem. Gardiner, böcker, mattor och stoppade möbler motverkar den där studseffekten och ger ett behagligare ljudklimat, förklarar Ulrika.

När bostäder planeras och ritas finns alltid ljud med som en parameter. Men utrymmen där ljuset kan flöda och umgänget breda ut sig, trumfar nästan alltid tanken på buller och slammer.

– Sedan är det ju en kostnadsfråga. Det är dyrare att bygga med material som absorberar ljud.

I dag har många hem, precis som Ulrikas, en öppen planlösning. Hall, kök och vardagsrum är ofta i stort sett samma rum. Inte sällan saknas dessutom innertak och rummen går ända upp i nock.

– Det är ju jättefint men riskerar att bli som en gigantisk resonanslåda, säger Ulrika.

Vill man dämpa ljudvågorna måste egentligen hela ytan som ljudet studsar emot, till exempel en vägg, täckas med en ljudabsorbent. Minsta lilla glipa och ljudet får något att studsa emot.

– Men visst förbättras förutsättningarna även om inte hela väggen täcks.

Ulrika tipsar också om att vara noga med att sätta tassar på alla möbler och använda rejäla mattor för att minska på skrapljud när matstolar dras ut.

– Bestick och tallrikar slamrar också mycket. Det kan vara bra att använda duk eller bordstabletter i något mjukt material som förhindrar det värsta oljudet.

Andra problem i många moderna bostäder är att trafikens buller tar sig in och stör.

– Det finns tekniska lösningar för ljudisolering av fönster och dörrar som brukar fungera bra, säger hon.

Det är dock inget som Ulrika och hennes familj behöver bekymra sig över. Allt som hörs från den öppna balkongdörren är det trivsamma dunket från en skärgårdsbåt.

Knep för tystare hemmiljö

Ha mattor på golven och tyg framför väggarna. Helst med en luftspalt emellan – det absorberar bättre.

Ha tassar under bord- och stolsben – särskilt i köket.

En välfylld bokhylla reflekterar ljudet i olika riktningar, vilket vi uppfattar som en bra ljudmiljö.

Det finns ljuddämpande plattor som kan fästas i tak eller under bord och liknande.

Tänk på vilka material du väljer. Klinker och hårda plastgolv låter mer. Det går också att lägga ett ljuddämpande skikt under dessa. (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!