Sedan i måndags jobbas det dygnet runt på lagergolvet i Morgongåva. Ändå hinner personalen inte med, beställningarna ökar i för hög takt. Pär Svärdson, vd på Apotea, beskriver det som att nätapoteket i går gick in i en tredje vecka av Black Friday.
För att klara utvecklingen pågår nu en rekrytering av nya medarbetare. I tisdags var det tal om ett 50-tal nya lagerarbetare, under torsdagsmorgonen har den siffran stigit till minst 100.
– Antalet personer som vi behöver rekrytera är nog en färskvara som kan komma att skrivas upp ytterligare framöver. Även när vi kraftsamlar så har vi inte ens chans att hålla jämna steg med kunderna, behovet är större. Det är utmanande, säger Pär Svärdson.
Apotea, som gjort sig kända för snabba och punktliga leveranser, måste nu be kunderna att ha tålamod. På startsidan informerar nätapoteket om att det höga trycket försenar beställningar i upp till en vecka. Högst tryck är det på handsprit, munskydd och desinfektionsmedel. En natt i helgen såldes 25 000 flaskor handsprit, trots att det bara fanns 5 000 i lager. Också försäljningen av smärtstillande och receptbelagda läkemedel rusar.
Försäljningskurvan har skjutit iväg varje gång som regeringen hållit presskonferens de senaste veckorna, berättar Svärdson. Det är en utveckling som går på tvärs med den som många andra företag möter nu.
– Verksamheter som restaurang och hotell har en oerhört tuff utmaning nu när kunderna uteblir. Vi har i stället alldeles för mycket att göra. Men jag förstår att det finns en oro och att man vill vara säker på att man har sina mediciner hemma. Det har jag full förståelse för, säger Pär Svärdson.
Samtidigt kan den som behöver exempelvis astmamedicin bli utan om andra bunkrar. Säger ni stopp om någon vill plocka ut allt på sitt recept?
– Det finns lagstiftning för receptbelagd medicin, om hur och när man får hämta ut. Det innebär bland annat att man får hämta ut medicin i förväg, men att man då får betala en större del själv. Som apotek kan vi inte själva bestämma vilka lagar som gäller här.
Trots toppar i försäljningen vill Pär Svärdson inte beskriva situationen som positiv för Apotea.
– För oss hade det varit bättre med en lugnare utveckling. Den här paniktillväxten är inte bra, samtidigt är det förstås inte dåligt på samma sätt som för SAS. Vår grej är att hand om våra kunder på ett bra sätt och att ha en bra kundservice, då blir det inte så bra när vi inte klarar det.