I första skedet behöver en delutredning fastställa var vägundergången lämpligen bör byggas, vad projektet kostar samt vilka myndigheter och organisationer som berörs.
I motionen pekar LP på att problemen med trafikstockningar och olycksrisker kommer att öka när tågtrafiken expanderar inom ramen för projekt Dalabanan. Framför allt rör det sig om följande problem:
- Järnvägen och riksvägen passerar genom samhället och skiljer den mer tätbefolkade norra sidan från den södra. Barn tvingas ut i trafiken på väg till skolan och idrottsplatsen som ligger i den södra delen av samhället.
- När bommarna är fällda hindras ambulans och andra räddningsfordon från snabba insatser. Det bildas också betydande köer på riksvägen och trafikfarliga situationer uppstår. För att komma förbi kön kör till exempel många bilister på trottoaren.
LP pekar på att problemen kan lösas genom ett tunnelbygge som medger gång- och cykelväg till och från skolan av samma typ som redan finns i närbelägna Vittinge.
Tunneln i Morgongåva skulle kunna byggas i Allévägens förlängning. Då kan uppgångar anordnas direkt i anslutning till tågperronger och busstationen. Då skulle folks benägenhet att krypa under bommarna minska. Ett alternativ, skriver LP, är att placera tunneln nedanför ICA-butiken och låta den mynna ut öster om pizzerian vid riksvägen.