Vill se fler stopp på Dalabanan

Två stopp på sträckan mellan Uppsala och Sala på Dalabanan är för lite, och mötesspår i Heby och Vittinge bör ha hög prioritet, anser Heby kommun.

Heby2011-03-29 17:03

Björn Stålfors vid kommunens mark- och planeringsenhet ser gärna ytterligare stopp i både Vittinge och Vänge.

I sitt yttrande över Trafikverkets förstudie för upprustningen av Dalabanan anser samhällsplaneraren Björn Stålfors att mötesspår och möjligheter till resandeutbyte i Heby och Vittinge bör ha hög prioritet. Han tycker också att två stopp för regionaltågen på sträckan mellan Uppsala och Sala är för lite för att ge ett bra resandeunderlag, och menar att även om man inte kan hålla fast vid 42 minuters restid för regionaltågen mellan Uppsala och Heby, så måste man planera in flera ytterligare stopp.
– Ju fler ställen som tågen stannar på, desto bättre blir resandeunderlaget, säger han.

I förstudien för Dalabanan räknar Trafikverket med stopp vid stationerna i Heby och Morgongåva för regionaltrafiken. Men Björn Stålfors tycker alltså att det finns goda skäl för ett tågstopp i Vittinge.
– Det är en hög andel Vittingebor som arbetar i Uppsala. Kan man fånga upp dem på tågen har man vunnit mycket genom att ta bort biltrafik och avlasta busstrafiken.

Även Vänge ser han som en stark kandidat till en ny stationsort.
– Uppsala kommun planerar att satsa på utbyggnad i Vänge under förutsättningarna att man får tågtrafik till och från orten. Och för att regionaltrafiken ska bli effektiv behöver man det resandeunderlag som en sådan ort ger.

De längre restiderna som de ytterligare stoppen kan komma att leda till, menar han skulle kunna lösas genom höjda hastigheter.

Fakta Dalabanan

Trafikverket vill rusta upp tågsträckan Dalabanan för att trafiken på sträckan Uppsala-Borlänge via Heby och Sala ska bli snabbare.
Målet är att de långväga persontågen ska nå Uppsala-Sala på 30 minuter, Stockholm-Borlänge på två timmar och att banan ska klara fler och längre tåg.
Kostnaden för att nå samtliga mål i Trafikverkets förstudie för Dalabanan beräknas till mellan 1,6 och 2,1 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!