Sedan 2009 har Solrosen, på uppdrag av Heby kommun, erbjudit arbetsstöd anpassat till personer som beviljats LSS, lag om stöd och service.
– Ungefär fyrtio personer får olika former av arbetsrehabilitering hos oss, varav tolv deltagare kommer från LSS, säger Eva Dahlén Persson, verksamhetschef på Solrosen.
Så sent som i mars meddelade Heby kommun att de inte ämnar förlänga den del av avtalet som berör LSS-verksamheten på Solrosen. Istället planerar de att starta en egen secondhand-verksamhet i Heby och erbjuda LSS-anpassade arbetstillfällen där. Beslutet innebär en förlust på närmare en miljon kronor per år för Solrosen.
Eva Dahlén Persson menar att kommunens beslut hotar hela Solrosens verksamhet.
– Förenklat kan man säga att varje målgrupp har en pengapåse med sig som läggs samman och bildar en budget för vår verksamhet. Tar man bort pengapåsen som motsvarar hälften av budgeten så får det naturligtvis konsekvenser, säger Eva Dahlén Persson.
Solrosen lämnade in en ansökan om att bedriva daglig verksamhet enligt lagen om LSS sommaren 2016 till IVO, Inspektionen för vård och omsorg. De väntar fortfarande på besked och saknar därför tillstånd. Tidigare har detta lösts genom att Heby kommunen har gått in som huvudman och på så sätt tagit på sig ansvaret för LSS-verksamheten. När det nya avtalet skrevs om försvann den möjligheten.
Maria Wendel är enhetschef inom vård- och omsorg i Heby kommun med ansvar för dagligverksamheten. Hon var inte inblandad i omskrivningen av avtalet, men anser att förändringen i slutändan kommer att bli positiv för deltagarna.
– Vi startar nu en sjätte verksamhet. Pengarna som har gått till Solrosen kommer att användas till att utveckla samtliga verksamheter. Vi måste se till alla kommunens deltagare, säger Maria Wendel.
På morgonen kommer kommunen köra Solrosens tolv LSS-deltagare till Heby, men efter jobbet måste de ta sig hem på egen hand. Eva Dahlén Persson menar att pendlingen kommer att innebära ett stressmoment för många av deltagarna. Maria Wendel menar att hon har förståelse för detta.
Ingen av de tolv som berörs av förändringen kontaktades av kommunen innan beslutet togs, men däremot efteråt i samband med ett informationsmöte.
Varför valde ni att inte kontakta deltagarna innan beslutet togs?
– Hade vi frågat och fått ett nej så hade vi behövt genomföra förändringarna i alla fall eftersom Solrosen inte har ett tillstånd från IVO. Det skulle innebära att vi skulle göra fel som kommun, det är viktigt att komma ihåg, säger Maria Wendel.