V-landstinget vill rädda tågtrafiken - Heby sätts under press
Landstinget Västmanland agerar för att rädda tågtrafiken mellan Sala och Uppsala. Det blev resultatet av det extrainkallade ägarmötet i Västmanlands lokaltrafik (VL) på fredagen.
För att rädda tågen måste pengarna tillföras någon annanstans ifrån. Tanken är att mobilisera landstingen i Uppsala och Östergötland ekonomiskt i trafiken och att få Sörmland att ta ett större ansvar än nu:
— Den intensivaste pendlingen är mellan Västerås och Eskilstuna. I dag lämnar Sörmland 2,5 miljoner kronor till Uventrafiken, medan Västmanland ger 12,5 miljoner, säger VL:s vd Lars Mattsson.
Stöder Arlandaidé
Han stöder idén från kommunalrådet i Heby, Rolf Edlund, att i stället utöka Uventågen till Arlanda.
— Arlanda är en av Sveriges största arbetsplatser med 16 000 anställda.
Lars Mattsson är dock osäker på om det går att skaka fram mer pengar till Uven.
— Den väg som fortfarande återstår är den politiska.
Glenn Andersson (s), landstingsstyrelsens ordförande, säger att Uventrafiken är ett typexempel där ett regionförbund i länet skulle ha kunnat agera tydligare och kraftfullare.
Heby har i flera år vägrat att gå med i ett sådant samarbete och därmed stoppat en ansökan till regeringen.
— Nu måste landstinget, kommunförbundet och de enskilda kommunerna agera var för sig. Jag hoppas Heby ändrar sig snabbt så att vi kan köra i gång ett regionförbund, säger Glenn Andersson.
Rolf Edlund säger till UNT att det borde vara möjligt för länsgränskommunen Heby att gå med regionförbundet i Västmanlands län och samtidigt vara adjungerad till det befintliga regionförbundet i Uppsala län.
— Men det finns fortfarande tveksamheter i Heby till en sådan lösning, säger Rolf Edlund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!