V-landstinget vill rädda tågtrafiken - Heby sätts under press

Landstinget Västmanland agerar för att rädda tågtrafiken mellan Sala och Uppsala. Det blev resultatet av det extrainkallade ägarmötet i Västmanlands lokaltrafik (VL) på fredagen.

Heby2004-10-15 18:49
Som UNT tidigare redogjort för är det risk för att dagens trafik på sträckorna Sala och Uppsala samt Eskilstuna och Katrineholm i den så kallade Uventrafiken mellan Uppsala och Norrköping över Västerås och Eskilstuna, bantas bort nästa år då Rikstrafiken drar in sitt bidrag på 16,7 miljoner kronor.
För att rädda tågen måste pengarna tillföras någon annanstans ifrån. Tanken är att mobilisera landstingen i Uppsala och Östergötland ekonomiskt i trafiken och att få Sörmland att ta ett större ansvar än nu:
— Den intensivaste pendlingen är mellan Västerås och Eskilstuna. I dag lämnar Sörmland 2,5 miljoner kronor till Uventrafiken, medan Västmanland ger 12,5 miljoner, säger VL:s vd Lars Mattsson.

Stöder Arlandaidé
Han stöder idén från kommunalrådet i Heby, Rolf Edlund, att i stället utöka Uventågen till Arlanda.
— Arlanda är en av Sveriges största arbetsplatser med 16 000 anställda.
Lars Mattsson är dock osäker på om det går att skaka fram mer pengar till Uven.
— Den väg som fortfarande återstår är den politiska.
Glenn Andersson (s), landstingsstyrelsens ordförande, säger att Uventrafiken är ett typexempel där ett regionförbund i länet skulle ha kunnat agera tydligare och kraftfullare.
Heby har i flera år vägrat att gå med i ett sådant samarbete och därmed stoppat en ansökan till regeringen.
— Nu måste landstinget, kommunförbundet och de enskilda kommunerna agera var för sig. Jag hoppas Heby ändrar sig snabbt så att vi kan köra i gång ett regionförbund, säger Glenn Andersson.
Rolf Edlund säger till UNT att det borde vara möjligt för länsgränskommunen Heby att gå med regionförbundet i Västmanlands län och samtidigt vara adjungerad till det befintliga regionförbundet i Uppsala län.
— Men det finns fortfarande tveksamheter i Heby till en sådan lösning, säger Rolf Edlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om