Uventrafiken räddas till 2009

Den så kallade Uven, tågtrafiken på linjen Uppsala-Norrköping över Västerås och Eskilstuna, räddas av allt att döma till och med juni 2009.

Heby2005-10-20 00:00
De betyder att bland annat tågstoppen i Heby och Morgongåva blir kvar.
Styrelsen för Rikstrafiken har nämligen fattat ett principbeslut att ekonomiskt stödja Uven i samma omfattning som nu, det vill säga med 16,7 miljoner kronor årligen. Resten av underskottet skall betalas av berörda landsting och kommuner i fyra län.

Viktigt beslut
—Det är ett mycket viktigt beslut, det är en grundplåt för trafiken. Emellertid återstår nu att Rikstrafiken får pengarna i det regleringsbrev som staten utfärdar varje år, säger Carl-Henry Eriksson, vd i Mälab, där trafikhuvudmännen i Mälardalen ingår, bland andra länen Uppsala, Västmanland och Sörmland. Dessutom berörs även Östergötland av Uven.
Nuvarande tågtrafik på sträckan är finansierad fram till sista juni 2006 och det är från den tidpunkten som Rikstrafikens principbeslut om finansiering gäller.

Intensiv lobbying
För ett år sedan var Rikstrafiken på väg ut ur Uven-trafiken. Men genom ett omfattande lobbyingarbete från Mälab, länstrafikbolagen och lokala och regionala politiker har statliga Rikstrafiken ledning förmåtts ändra uppfattning.
—Glädjande att myndigheten nu satt ner foten och beslutat fortsätta stödja trafiken på sträckan i ytterligare tre år, säger Roger Haddad, riksdagskandidat för folkpartiet liberalerna i Västmanlands län.
—Både Uven och Tåg i Bergslagen behövs för att upprätthålla en god kommunikationsservice till orter som Sala, Heby, Fagersta och Skinnskatteberg.
Nu skall Mälabs ledning i samråd med delägarna bestämma hur trafiken skall se ut den kommande treårsperioden, vilken kostnad den drar samt hur den skall finansieras.

Två problem
Men två problem finns:
—Rikstrafikens uppgift är att stödja långväga trafik och myndigheten vill komma ifrån dagens tågbyte i Sala. Dock är det inte så lätt, det saknas nämligen en perrong där, men vi skall tala med SJ och Banverket om saken, säger Carl-Henry Eriksson.
Det andra problemet är hur trafiken skall finansieras från och med 1 juli 2009. Det blir sannolikt en fråga enbart för berörda län, landsting och kommuner.
—Det gäller att redan nu försöka finna långsiktiga lösningar, menar Roger Haddad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!