Uven kan förlängas till Arlanda

Uventågen är räddade, men bör förlängas till Arlanda. Dessutom behöver Heby sågverk ett stickspår för att kunna lägga över sina transporter på järnväg.

Heby2005-05-02 00:00
Det framkom när kommunalråden i Heby och Sala överlade med infrastrukturminister Ulrica Messing i kanslihuset i Stockholm i fredags.
I vintras hotades Uventågen mellan Uppsala och Norrköping över Västerås och Eskilstuna av kraftiga neddragningar sedan Rikstrafiken aviserat att det årliga stödet på cirka 16 miljoner skulle dras in från och med i sommar.
Kommunalråden ville i fredags ha klart besked om att de 100 miljoner kronor extra till Rikstrafiken per år i tre år med början 2005 som regeringen och dess samarbetspartier nyligen kom överens om verkligen "öronmärks" till bland annat Uven.

Vill se regleringsbrev
— Messing klargjorde att beloppen är avsedda enbart för tågtrafik. Därmed är min slutsats att Uven är räddad, säger Hebys kommunalråd Rolf Edlund (c).
Han framförde att ett regleringsbrev skulle kunna destinera de 300 miljonerna till tågtrafiken.
— I kommunerna är det normalt med ägardirektiv till kommunala bolag. Men på den punkten gav hon inget besked, säger Rolf Edlund.
Däremot pekade Ulrica Messing på nödvändigheten av att länstrafikbolagen går in med medel mer pengar i Uven än tidigare.
— Rikstrafiken borde kunna svara för 50 procent av kostnaderna, och de berörda fyra länstrafikbolagen i Uppsala, Västmanland, Sörmland och Östergötland för återstoden, säger Rolf Edlund.
Han väckte också förslaget att Uven på sikt bör utvecklas och förlängas från Uppsala till Arlanda.
— Det skulle öka resandeunderlaget genom att det markant förbättra kommunikationerna i regionen.
Man erinrade också om betydelsen av att SJ stannar i alla fall några av sina tåg på åtminstone en station i kommunerna på linjen Stockholm-Borlänge-Mora.
Åren 1997 till 2001stannade flera av de tågen i Heby. Från och med i höst stannar inget Dalatåg där.
Ytterligare en mycket viktig infrastrukturåtgärd är att Heby sågverk kan erbjudas ett stickspår för transporter av timmer och sågade trävaror.
Enligt Rolf Edlund trafikerar 130-140 långtradare sågverksområdet varje dygn. Om bara några år beräknas antalet uppgå till 200, i runda tal en var sjunde minut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!