Utredning: Tågstopp i varje kommun inte kostsam
En utredning som en konsult utfört på uppdrag av styrelsen för Dalabanans intresseförening visar att SJ:s Dalatåg skulle kunna stanna på en station i alla kommuner på resan mellan Stockholm och Borlänge utan att det fordras särskilt kostsamma investeringar.
— En sådan trafik kan enligt utredningen vara i gång inom fem år.
Men på tisdagen offentliggjorde SJ långt framskridna planer på att inom kort åter sätta in snabbgående X2000- tåg mellan Dalarna och Uppsala/Stockholm.
Det skulle i stället innebära att Sala förlorar sju existerande tågförbindelser varje dag eftersom X2000 inte stannar där.
Uven hotad
Samtidigt är pendeln mellan Uppsala och Norrköping över Västerås och Eskilstuna, den så kallade Uven, nedläggningshotad från och med nästa sommar därför att Rikstrafiken drar in sitt ekonomiska stöd. Uven stannar i bland annat Sala, Heby och Morgongåva.
Rolf Edlund menar att Dalabananutredningen visar att det går att köra mycket snabbare på sträckan.
— Det finns tågmaterial för att kunna köra sträckan en halvtimma snabbare än i dag och ändå stanna på fler stationer.
— Initialt fordras förbättringar av växlar och signalsystem, på sikt fordras att mötesspår byggs, säger Rolf Edlund.
Fler stopp
En sådan satsning skulle enligt utredningen ge bland annat Heby 17 till 18 fler tågstopp i vardera riktningen, framhåller Rolf Edlund. Dock kommer inget stopp att ske i Morgongåva.
På seminariet i Borlänge framfördes bland annat åsikten att SJ borde överlåta till en annan utförare att sköta trafiken på Dalabanan.
— Men det vill inte SJ göra. Det var som sagt tråkigt att inte det här utredningen kunde läggas fram för SJ och Banverket i fredags, säger Rolf Edlund.
I Dalabanans intresseförening ingår förutom Dalakommunerna också Sala, Heby och Uppsala.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!