Resenärerna kommer att kunna åka både tåg och buss på sträckan med UL: s 30-dagarskort som kostar 1 200 kronor. Den förbättrade kollektivtrafiken är efterlängtad också av kommunledningen eftersom den anses kunna öka inflyttningen till Västra Uppland där fastighetspriserna är låga.
Uppgifterna bekräftas av UL: s informationschef Sture Jonsson:
– Det finns inget i dag som sätter några käppar i hjulet för tågtrafiken och alla tillstånd är klara.
Det blir Danske StatsBaner (DSB), som kommer att utföra pendeltågtrafiken. I dag körs DSB-tåg mellan Gävle och Upplands Väsby. Från och med december går tåget till Uppsala som blir ny anslutningsstation söderut. Sedan tar Stockholms Lokatrafik över trafiken därfrån, medan DSB fortsätter västerut över Morgongåva och Heby till Sala.
– Tågresenärer från Hebyhållet kommer att kunna åka vidare från Uppsala med SL till Älvsjö. Vi har lagt in en marginal på sju till åtta minuter för tågbyte, säger Sture Jonsson.
I vintras fanns en oro för att Banverkets planerade arbeten att bygga bort plankorsningar i centrala Uppsala i underjordiska tågtunnlar skulle ställa till det för bland annat tågtrafiken västerut:
– De farhågorna finns inte längre. Arbetena kommer inte att stoppa tågtrafiken, säger Sture Jonsson.
I och med att den utbyggda tågtrafiken startar i december kommer expressbussturerna Heby-Uppsala att dras in, men dagens bussavgångar i övrigt kommer att behållas jämte tågtrafiken.
Utökad tågtrafik kan öka inflyttning
Som UNT tidigare berättat blir det utbyggd tågtrafik mellan Uppsala och Sala från december. Tolv turer i båda riktningarna på vardagar och sex turer lördag och söndag. Nu är de sista hindren undanröjda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!