Utdelning av vattenfakturor fungerar sämre

Kommunens fakturor för vatten, avlopp och renhållning når inte alla kunder i tid och en av dem, Morgongåvabon Aimo Larvia är trött på strulet.

Foto:

Heby2014-07-20 15:00

– Det är inte något annat än en skandal. Det här är andra gången på kort tid som jag inte får fakturan i rimlig tid, säger han.

Lena Krantz, handläggare på VA- och avfallsenheten på kommunen, har förståelse­ för upprördheten:
– Det är inte acceptabelt att det sker flera gånger. Posten har på senare år haft svårigheter att distribuera våra räkningar till berörda kunder. Vi har påtalat detta och vi uppmanar också drabbade kunder att kontakta Postens ­utdelningskontor i Heby.

Alla faktureringar ligger inlagda i kommunens debiteringssystem. Filen skickas sedan till Posten som både ombesörjer tryckning av räkningarna samt distribuerar dem.
– Det är klart att det är mänskligt att post hamnar fel någon gång. Men att det upprepas för vissa kunder är inte rimligt, säger Lena Krantz. Just Aimo Larvias senaste faktura har vi haft ­bevakning på eftersom han varit utsatt tidigare.
– Det är ju en förbättring att kommunen den här gången­ inte skickar ­påminnelseavgiften före fakturan till mig, säger Aimo Larvia, men det är lika fullt inte rimligt. Nu är folk på semester. Skulle tro att åtskilliga får kravbrev när de kommer hem.

Hur många är det som vid varje faktureringstillfälle inte nås av räkningen för vatten, avlopp och renhållning?
– I genomsnitt  4–6 personer­ som hör av sig till oss och uppger att de inte fått ­någon faktura.
Vid utebliven betalning ­anländer först en påminnelse­ med särskilt avgift, därpå inkassokrav. Kommunen anlitar­ Visma Collectors.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om