- Jag tror att vi behöver rekrytera folk till hösten. Jag vågar inte säga hur många men jag tror det behövs. Den svenska marknaden börjar röra på sig. Orderingången där har gått upp 60 procent från 2009 års första kvartal, Fjärde kvartalet 2009 var bättre än fjärde kvartalet 2008. Vi märker att det går sakta uppåt.
Eriksson påpekar dock att den uppgång man nu ser sker från en mycket låg nivå.
- Men det är väldigt många offerter vi skickar just nu. Men vi såg en liten ljusning redan i början på hösten.
Zetterbergs har idag 81 anställda. För bara några år sedan var antalet 170. På ett år minskades antalet anställda med 60 procent. Ändå verkar det vara full rulle i den 13000 kvadratmeter stora verkstaden. En skinande blå lastbil backar ut från verkstaden i Östervåla. Den skall till Norge och en norrman är på väg hit i ett flygplan för att hämta den och köra den upp till Tromsö. Norden är en stark marknad men av någon anledning har även schweizarna ett gott öga till Östervålaföretaget. Förra året kördes 200 monterade fordon ut från verkstaden.
- Det är det lägsta vi haft på länge, säger Torbjörn Eriksson. 7-88 om året är normalt. Så vi har en del att ta igen.
Ztterbergs tillverkar dumprar, toppflak, lastväxlare, renhållningsfordon och liknande till fordonsindustrin. Det betyder att Zetterbergs är beroende av mycket konjunkturkänslig bransch. Förra året kom man överens med facken att införa fyradagarsvecka. Den uppgörelsen gäller fram till och med mars.Nu har man träffat en ny överenskommelse om att stänga på fredagar med begränsat löneavdrag till och med juni Men det kan tänkas att man drar igång med femdagarsvecka redan under våren. Ett av syftena var att slippa avskeda och därmed behålla kompetensen med svetsare, montörer,elektriker och andra nyckelbefattningar.
- Det har vi lyckats med, säger Torbjörn Eriksson. Vi har fått en bra flexibilitet.
Eriksson äger sedan 2005 företaget tillsammans med ekonomichefen Lars Ersfäldt. De köpte företaget av den förra finländska ägaren Kone.
Vem var då Zetterberg, som givit företaget dess namn. Henrik Zetterberg var en östervålabo som för 1923 startade ett företag för smide och även hovslagning. Så småniongopm började man tillverka flak till lastbilar. Företaget har en klenod, en lastbil som står i lokalerna från 1935, ett stolt museiföremål som fått ett eget rum i östervålaverkstaden.
Uppåt på Zetterbergs
Det rör sig på Zetterbergs i Östervåla. Och det rör sig uppåt. Fyradagarsveckan, som innebär stängt på fredagar, kan snart bli femdagarsvecka. Igen. VD Torbjörn Eriksson säger att företaget inte har några stora order på gång. Men han ser ändå en tydlig ljusning.
Det syns en ljusning på Zetterbergs i Östervåla.
Foto: Peo Österholm
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!