Resenärer och kommunpolitiker i Västra Uppland hoppas att trafikökningen skall starta i december 2012, men kanske måste man vänta i ytterligare flera år Sanningen är att ingen riktigt vet:
– Finansieringen är inte klar. Däremot är utredningsskedet långt gånget, bygghandlingarna är i stort sett färdiga, säger Stig Hansson, utredare på Trafikverket.
Nästa år blir det ingen byggstart?
– Nej, knappast och innan tunnlarna är byggda är det ingen idé att öka tågkapaciteten, säger Stig Hansson.
S:t Persgatan och S:t Olofsgatan har fortfarande plankorsningar. Vid S:t Olofsgatan delar sig spåren till Gävle respektive Sala. Tunnlarna får dubbelspår men bygger också bort olycksriskerna som finns i dag. Men det är osäkert hur stor påverkan på tågtrafiken norrut och västerut som tunnelbyggena får:
– Trafikverket vacklar i frågan hur lång tid trafiktätheten kommer att begränsas, uppger Sture Jonsson, kommunikatör på UL. Det har bland annat talats om en litet förlängd sommarperiod. Men helt klart blir trafiken störningskänsligare medan byggena pågår.
I december förra året minskades antalet dubbelturer mellan Uppsala och Sala över Morgongåva och Heby från tolv till fem. Både landstinget och UL vill öka trafiken på sträckan och löftet från valrörelsen 2010 att så skall ske i december nästa år har upprepats så sent som i våras.
– Det vore bra om vi kan få den här osäkerhetsfaktorn ur världen. Bara Trafikverket kan ge svar, säger Sture Jonsson.