Tjänstegaranti ska ge Heby bättre service
Kommunens tjänstemän hanterar inte alltid synpunkter och klagomål från medborgarna på ett bra sätt.- Det borde vara högprioriterat att de som klagar och frågar bemöts vänligt och får svar i rimlig tid, sade Sören Johansson (kd).
- Kristdemokraterna vill därför att en tjänstegaranti införs för kommunens verksamheter, sade Sören Johansson (kd).
Majoriteten tyckte att det kunde räcka med tjänstedeklarationer enbart för näringslivsarbetet, men exempelvis inte när det gäller byggfrågor som det ofta klagas på. Det framgick av kommunalrådet Carina Schön (s) svar att klagomålen i regel lämnas till verksamhetsnämnden eftersom det för det mesta är fråga om drifts- och förvaltningsfrågor.
Marie Wilén (c) sade att det var oppositionen som drivit på så att åtminstone näringslivsområdet nu skall bli tjänstedeklarerat.
- Men kommunalrådet var motsträvig, det var mycket gnölande innan klartecken gavs, sade Marie Wilén.
Sedan Tomas Bergström (fp) ändrat litet i formuleringen i ett tilläggsförslag till budgeten från oppositionspartierna c, kd och lp, beslutade kommunfullmäktige att också ge kommunstyrelsen i uppdrag att utforma tjänstedeklarationer för myndighetsutövningen i miljö- och byggnämnden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!