Tjänstegaranti ska ge Heby bättre service

Kommunens tjänstemän hanterar inte alltid synpunkter och klagomål från medborgarna på ett bra sätt.- Det borde vara högprioriterat att de som klagar och frågar bemöts vänligt och får svar i rimlig tid, sade Sören Johansson (kd).

Heby2008-06-22 20:00
I december 2005 antog kommunfullmäktige en policy för hur allmänheten skall bemötas. Det har blivit bättre, men det är fortfarande inte bra.
- Kristdemokraterna vill därför att en tjänstegaranti införs för kommunens verksamheter, sade Sören Johansson (kd).

Majoriteten tyckte att det kunde räcka med tjänstedeklarationer enbart för näringslivsarbetet, men exempelvis inte när det gäller byggfrågor som det ofta klagas på. Det framgick av kommunalrådet Carina Schön (s) svar att klagomålen i regel lämnas till verksamhetsnämnden eftersom det för det mesta är fråga om drifts- och förvaltningsfrågor.

Marie Wilén (c) sade att det var oppositionen som drivit på så att åtminstone näringslivsområdet nu skall bli tjänstedeklarerat.
- Men kommunalrådet var motsträvig, det var mycket gnölande innan klartecken gavs, sade Marie Wilén.

Sedan Tomas Bergström (fp) ändrat litet i formuleringen i ett tilläggsförslag till budgeten från oppositionspartierna c, kd och lp, beslutade kommunfullmäktige att också ge kommunstyrelsen i uppdrag att utforma tjänstedeklarationer för myndighetsutövningen i miljö- och byggnämnden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om