Tågtrafiken mellan Uppsala och Sala hotad

Tågtrafiken mellan Uppsala och Sala hotas av kraftiga neddragningar från och med juni nästa år. Dagens antal avgångar kan mer än halveras.Rikstrafikens har nämligen beslutat att dra in hela sitt årliga bidrag på 16,7 miljoner kronor till Länstrafiken i samband med att avtalet går ut nästa sommar.

Heby2004-08-31 00:00
— Vi försöker få en ändring på det här beslutet, säger Lars Mattsson i Örebro, vd för Länstrafiken.
Rikstrafiken fick i vintras ekonomiska problem i det korta perspektivet sedan upphandlingar av flygtrafik i Norrland blivit dyrare än tänkt. Generaldirektören och styrelse byttes ut.
— Jag uppfattar det så att Rikstrafiken nu försöker rädda sina ekonomi genom att dra in bidragen till tågtrafiken. Det första avtal som går ut är det med oss och därför hamnar vi mycket plötsligt illa till.
Lars Mattson hoppas att den nye generaldirektören skall ha större förståelse:
— Hittills har man bara sagt att man inte kan fortsätta att stödja vår tågtrafik eftersom man inte har pengar till det. Men pengarna man fördelar är statliga medel för att stimulera arbetspendling med tåg.
Från 16,7 miljoner kronor till noll kronor är en halvering av det sammanlagda stödet till dagens tågtrafik på sträckan Uppsala-Västerås-Eskilstuna och Norrköping (UVEN-trafiken) där hållplatserna Sala, Heby och Morgongåva ingår.
— Genomförs beslutet så här drastiskt och snabbt får det naturligtvis konsekvenser. Troligen blir effekterna att mer än hälften av nuvarande trafik på sträckan måste dras in. Särskilt hårt drabbas i så fall trafiken mitt på dagen, säger Lars Mattsson.
Ett alternativ är att berörda kommuner och landstingen i Uppsala, Västmanland, Sörmland och Östergötland går in med mera pengar.
— Men jag tror att det skulle bli mycket svårt att få gehör för en sådan lösning, säger Lars Mattsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!