Tågtrafiken från Heby åter hotad
Den så kallade Uven-trafiken, där tågtrafiken mellan Uppsala och Sala över Heby och Morgongåva ingår, är på nytt hotad.
Heby station
Foto:
Statliga Rikstrafiken har beslutat att helt upphöra med pengar till sträckan från och med nästa sommar. Tåget har stor betydelse för arbetspendlare och studenter i Västra Uppland och nordöstra Västmanland som dagligen reser till och från Uppsala. Det förekommer också viss arbetspendling i motsatt riktning till Heby, Sala och Västerås.
Sture Jonsson på Upplands Lokaltrafik bekräftar uppgiften:
- Några beslut om trafiken från sommaren 2009 har inte tagits, förhandlingar pågår. Sista ordet i frågan är inte sagt.
Uven omfattar i dag spårbunden trafik på sträckan Uppsala, Västerås, Eskilstuna, Norrköping.
För två år sedan anslöt sig alla berörda kommuner och landsting som delfinansiärer till år 2009 sedan Rikstrafiken flaggat för att man skulle dra sig ur. Uppgörelsen innebar att Rikstrafiken bidrar med 16,7 miljoner kronor per år till tidtabellskiftet i juni 2009.
Erik Weiman (m), landstingsstyrelsens ordförande i Uppsala läns landsting, förhandlar med de övriga intressenterna. Även trafikhuvudmännen och trafikutförarna, främst SJ, deltar.
- Eftersom samtalen pågår har jag inget att rapportera, säger han.
Det finns fler möjliga lösningar. Att SJ svarar för trafiken, att UL svara för den i egen regi på en del av sträckan (Uppsala-Västerås), att busstrafiken mellan Sala och Uppsala kompletterar tågtrafiken ännu bättre.
Erik Weiman säger att han tycker att det är viktigt att försöka bygga systemlösningar för kollektivtrafiken. Men många slåss om pengarna som måste användas så klokt som möjligt.
Har du goda förhoppningar om en långsiktig lösning av finansieringen av den här tågtrafiken?
- Jag har goda förhoppningar om att i framtiden kunna upprätthålla en god kollektivtrafik västerut i länet, svarar Erik Weiman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!