Tågtrafik hotas på nytt

Tågtrafiken mellan Sala och Uppsala hotas på nytt av neddragningar.

Heby2010-03-10 14:54
Som UNT berättade i tisdags vill SJ minska antalet turer från och med december i år. Men SJ:s och Banverkets oförmåga att få tågtrafiken att fungera tidigare i vinter är i själva verket orsaken till neddragningsplanerna.
@3a Text ui:- Jag vill tydligt klargöra att det här inte är resultatet av att UL vill minska sitt bidrag, uppger UL:s informationschef Sture Jonsson på tisdagen.

För knappt ett år sedan gick landstinget i Uppsala län via UL in med ytterligare fem miljoner kronor för att Uventåget (Uppsala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping) skulle frekventera sträckan Uppsala-Sala med tolv turer varje vardag. Detta sedan Rikstrafiken beslutat dra in sina anslag till Uven.
@3a Text ui:I år svarar berörda landsting och länstrafikbolag tillsammans för 28,5 miljoner kronor i bidrag till Uven.
Nu vill SJ att huvudmännen betalar ytterligare sex miljoner kronor. Det motsvarar 22 procent av det nuvarande sammanlagda bidraget från landstinget. Samtidigt ska antalet turer mellan Sala och Uppsala dras ner till fyra per vardag och förläggs till morgonen och eftermiddagen då antalet resenärer är flest.
Orsak: Mälardalens högskola har beslutat välja bort tågtrafiken mellan Västerås och Eskilstuna för resanderabatt till sina studenter till förmån för busstrafik. Det minskar intäkterna med de åberopade sex miljonerna.
@3a Text ui:Vinterns tågkaos till följd av snö och kyla är främsta anledning, men också utsikterna till övergång till miljövänligare biogasbussar i framtiden har bidragit till beslutet, erfar UNT.

Sture Jonsson säger att han inte känner till varför Mälardalens högskola valt bort Uventåget.
- Men vi är inte beredda att betala mer för väsentligt mindre trafik, säger han.
@3a Text ui:Kommunalrådet i Sala, Carola Gunnarsson, (C) skriver i ett pressmeddelande "att resa med buss för många inte är ett alternativ eftersom det både tar längre tid och är obekvämare".

På sträckan Sala-Uppsala finns Dalabanan som ett alternativ, men de SJ-tågen stannar inte Heby och Morgongåva.
I dag, onsdag, ska styrelsen för det länsövergripande trafikbolaget Mälab behandla SJ:s underlag för Uven-trafiken. Mälabs ställningstagande är viktigt. Beslutar man att Uven i sin helhet skall drivas utan nedskärningar har SJ ett dygn på sig att svara om de avser att vara utförare.
Orsaken till brådskan är att tidtabellägena för tågen måste sökas senast i mitten av april.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om