Tågpendlingen Heby-Uppsala dyrare

Redan på måndag den 16 augusti upphör UL: s kort att gälla på både tåg och buss mellan Heby och Uppsala. UL-kortet gäller bara på bussarna, tågresenärer får i stället köpa sin resehandling hos SJ.

Heby2010-08-12 21:17

Tidigare har UL uppgivit att denna förändring skulle ske i samband med neddragningen av antalet dubbelturer med tåg på sträckan från i dag tolv till fyra i december 2010.
Den så kallade Uven-trafiken mellan Uppsala och Norrköping, som är ett samarbete mellan fyra landsting och utförs av SJ, behöver spara fem miljoner kronor nästa år därför att Mälardalens högskola i stället för tåg erbjuder studenterna busspendling mellan Västerås och Eskilstuna.
Att tågtrafiken i västra Uppland drabbas så hårt beror på SJ: s egen statistik över tågresandet som visar att det är sträckan Heby –Uppsala har det lägsta antalet resenärer och således är mest olönsam.

Det är SJ:s statistik som reglerar UL:s ersättning för tågtrafiken på sträckan. På SJ:s hemsida anges nu att tågbiljetten mellan Heby och Uppsala kommer att kosta drygt 1 600 kronor i månaden.
– Men SJ har lovat oss att man kommer att sänka till cirka 1 200 kronor i månaden, uppger Sture Jonsson, informationschef på UL på onsdagen.
Didrik Taube arbetar på Upplandsmuseet i Morgongåva och reser dagligen med Uven mellan arbetsplatsen och Uppsala där han bor.
 – Det som nu sker är besvärande eftersom jag i april i år löste ett årskort för 9 630 kronor.
Sture Jonsson uppger att resenärer som inte avser att fortsätta åka tåg på grund av förändringarna kan vända sig till UL:s kundtjänst så återbetalar bolaget mellanskillnaden.

Didrik Taube säger att han ser det som klokast att i det nya läget, då UL-kortet bara gäller på buss, övergå till att resa med buss 848 i stället för med tåg.
– Problemet är ju de många inställda avgångarna på vintern. I mars i år när inte ett enda tåg gick ordnade UL inte med ersättningsbussar under en hel vecka. Men buss innebär en klar försämring. Jag får tre kvart längre restid varje dag.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om